Z Kuşağının Öğretmeni Olmak

 “Ä°ÅŸte Z KuÅŸağı” adlı kitapta yeni neslin öÄŸretmenleriyle ilgili de çok faydalı açıklamalara yer verilmiÅŸ:

Z KuÅŸağının Kendin Yapçı yaklaşımı iÅŸçi-iÅŸveren iliÅŸkisinin dinamiklerini kesin kes deÄŸiÅŸtirecek. Bunu en iyi bilenler yıllardır bu kuÅŸak çalıştıran öÄŸretmenler. Eski durum ÅŸuydu: Siz okula giderdiniz, öÄŸretmen size bildiklerini aktarırdı.

Z' liler olayı böyle görmüyor ve bu tutumları öÄŸretmenlerin rolünün deÄŸiÅŸmesi yönünde baskı yaratıyor. Brenda Cassellius, Minnesota Eyaletinin eÄŸitim temsilcisi ÅŸunları söylüyor: "ÖÄŸretmenler bu durumu yeni yeni algılıyor ve hala devlet standartları, yönetmelikler ve yükümlülük sistemleri gibi birçok kısıtlama altındalar. Etkisini çoktan yitirmiÅŸ eÄŸitim sistemi elimizi kolumuzu baÄŸlıyor. Artık eÄŸitim, öÄŸretmenin bilgi ve birtakım beceriler edinip bunları öÄŸrencilerine aktarmasından daha ciddi ve karmaşık. ÖÄŸretmenler öÄŸrencilerin bilgiyi akışkan olarak gördüÄŸünü anlamak zorundalar. Bu durumlar yüzünden sınıfın önünde ders anlatma ÅŸeklindeki geleneksel yöntemlerin etkisi azalmakta."

Melissa Kondrick Kaliforniya, Pleasanton' da ortaokul öÄŸretmenliÄŸi yapıyor. Matematik dersi veren Melissa'nın eÄŸitim müfredatı ve öÄŸretim konusunda master derecesi var. Sınıfında teknolojiden ağırlıklı olarak faydalanıyor. Açıklamaları ÅŸöyle: “Z KuÅŸağıyla iletiÅŸim kurmak istiyorsak onlarla bulundukları noktada buluÅŸmalıyız.  Basılı metinleri alıp üzerinde deÄŸiÅŸiklik yaparak internete koymakla onlara uygun hale getirmiÅŸ olmuyorsunuz. Ä°nteraktif yöntemler kullanmak ve ideal olarak oyunlaÅŸtırma dikkatlerinin dağılmasını önler. Tıpkı yetiÅŸkinler gibi, öÄŸrenciler de eÄŸlenceli, ilginç ya da gerçek içerik ister. En iyi böyle öÄŸrenirler ama doÄŸru teknoloji ve metodoloji kullanmaktan daha da önemlisi, öÄŸretmenlerin kendi rollerini doÄŸru anlamaları gerektiÄŸi.

Ä°ÅŸ hayatına atılan Z kuÅŸağı ile çalışacak patronlara verebileceÄŸim en iyi uyarı ÅŸu: Daha önceki geleneksel “sahne bilgenindir” modelinde öÄŸretmen sınıfın önünde durup öÄŸrencilere bilgi “aktarırdı.” Tek bir “doÄŸru yanıt” olurdu. Bütün her ÅŸeyi bilen öÄŸretmenler olduÄŸu için onların yeri en öndü. Bugün yeni model, “yan taraftan rehberlik”. Bu sistemde öÄŸrenciler, çoÄŸunlukla küçük gruplar halinde çalışıyorlar ve/veya ekrana bakıyorlar, öÄŸretmene deÄŸil. Bizim görevimiz onlara bilgi edinmeleri için rehberlik saÄŸlamak ya da antrenörlük yapmak. Problem çözümüne yönelik beceri kazanmalarına önem veriyoruz.

ÖÄŸretmenlerin çoÄŸu bu evrimle yüzleÅŸti. BirçoÄŸunun egolarını bir yana bırakmayı öÄŸrenmesi gerekti. Ama iÅŸ tepeye tırmanmak için çok uÄŸraÅŸ vermiÅŸ olan patronlara gelince, Z kuÅŸağının kendilerine her ÅŸeyi bilen kiÅŸi gözüyle bakmadığını gören patronların egoları hafifçe zedelenebilir. Kondrick ÅŸunları da söyledi: “ileride Z kuÅŸağının patronları olacak kiÅŸilere bir tavsiyede bulunmam gerekirse onların çok hırslı olduklarını anlamaları gerektiÄŸini söylerim. Yanlarında durup rehberlik yapmanın tadına varın. “ sahne bilgenindir” anlayışı sadece önlerini keser. Bu kuÅŸak çok iyi yerlere gelecek.”

Yazar Hakkında

/images/manolya-1.png

Manolya GÜMÜŞAY

Eğitim Koçu

annerehberi.com.tr yazarı

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap