Eşikteki Çocuk

Doç Dr. Ebru Güzel’in imzalı kitabını okuma ve yorumlama şansını bana veren can dostum biriciğim Sezen’e teşekkür ederek başlamak istedim bugün yazıma.

Farkındalık ve bilgilendirme projelerine bu kitapla bir yenilik daha eklemiş Ebru Hanım. Kitapta farkındalık oluşturmaya çalıştığı nokta ise; 8-12 yaş grubu çocukların yani “tween” lerin (ne çocuk ne ergen olduğunu bilmeyen çocuklarımızın) yaşadıkları, yitirdikleri çocuklukları.

Tweenlerin neden çocukluklarını yaşayamadığı ve büyümeye özendiği, ünlü olmaya, fenomen olmaya özendiği konularına oldukça net dokunuşlarla değinmiş. Kitabı okurken en fazla düşündüğüm şey, bu dönemde çocuklarımızı dijital dünyanın olumsuzluklarından nasıl koruyacağız konusu oldu.

Diğer ülkelerde bikinili, makyajlı, kız çocuklarının şuh bakışlarla fenomen olup, istismar, pedofili ve pornografi gibi tuzaklara düşme olasılıkları artarken, ülkemizde tween fenomeninin bir dalgaya dönüşmemesi için neler yapmalıyız? Kitabı okuduktan sonra, ister istemez hem kendi çocuklarınızın hem de diğer çocukların bu girdaba nasıl yakalanmadan tween dönemini atlatacağını düşünüyorsunuz.

Instagram ve youtube da saatlerce videolar çekip yayınlayıp bununla ünlenen çocuklardan daha önce de bahsetmiştik. Çocukluklarını ekranlar önünde yasayan, bbg evi modeline dönen çocuklar, para kazandığı için buna izin veren ebeveynler. Hayatlarını kendileri için değil reklam amaçlı başkaları için yaşıyorlar.

Yazar aynı zamanda öğretim üyesi olduğundan “tween” konusuyla ilgili bilimsel çalışma yapmış ve kitapta bu bilimsel çalışmaların verilerine yer vermiş.

İnstagram fenomeni kız çocuklarının da içinde bulunduğu farklı kolej öğrencileriyle okulda fenomenlik, telefon kullanımları, sosyal medya kullanımları ile ilgili araştırmalara ve çocukların bu konularla ilgili düşüncelerine yer vermiş. Her zaman söylerim üniversitede çalışma yapan araştırmacılar kitaplarla, seminerlerle bu bilgilerini halkla paylaşmalı. Yaptıkları araştırma sonuçlarını, sebeplerini neler yapılabileceğini, çözüm önerilerini insanlara aktarmalı.

Çocukların kendi düşüncelerini içeren bu bölümleri okurken 13 yaşında bir çocuğun "telefon artık ayrılmaz bir parçam, onsuz yapamam" cümlelerinin sizi nasıl üzdüğünü görecek ve sizi konunun önemini bir kez daha düşünmeye sevk edeceğine eminim.

Moda ve makyaj endüstrisinin tween grubu için ayrı bir pay ayırdığını biliyor muydunuz? Yani farkında olmadan bu endüstriye fenomenlik adı altında hizmet eden işçi çocuklarımız… Ne kadar acı özellikle de hala çocuk olduklarını düşündüğümüzde.

Kitaptan altını çizdiklerimiz;

  • Tween ler için tamda kişiliğin geliştiği bir dönemde, Instagram da anlık ve yapay yollarla elde ettikleri özgüvenin yüz yüze kurdukları ilişkilerde yok olma riski var.
  • Okul servislerinde şamata yapan kız çocuklarının yerini giderek ekrana gömülü tweenler alırken, kız kıza buluşma ve eğlence mekanlarının adresi alışveriş merkezleri olmuş durumda.
  • Dikkatini derslerden çok instagram hesabına veren tween ler arasında instagram fenomeni olanların okuldaki başarılarının beşinci sınıftan sonra düştüğünü söylemesi celebrity olmanın da bir bedeli olduğunu gösteriyor.
  • Bir zaman ve gerekçeyle ilişkilendirilen sosyal medyanın aynı zamanda mahremiyeti de ihlal eden bir yapı olduğunu düşünülmesi gerekiyor.
  • Sosyal medya kullanımı %92 ile youtube 1. Sırada, %84 'le Instagram 2. Sırada, %83 ile whatsup 3. Sırada yer almaktaymış.
  • Sosyal paylaşım sitelerinde hesabı bulunan çocukların üçte biri 13 yaşın altındaymış (üyelik sinir yasi 13). Ayrıca 9-16 yaşları arasındaki çocukların çok azı interneti güvenli kullanmakla ilgili becerilere sahipmiş.

Gerçekleri görmek için geç kalmadan bu kitabı alın…

Yazar Hakkında

/images/manolya-1.png

Manolya GÜMÜŞAY

Profesyonel Koç - Yönetici

annerehberi.com.tr yazarı

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap