İki Dili Eş Zamanlı Edinmenin Avantaj Ve Dezavantajı Nelerdir?
İki farklı dili doÄŸal ortamlarda edinmek pek çok yönden avantaj saÄŸlamaktadır. İki farklı dil iki farklı düÅŸünme biçimini geliÅŸtirir, çocuk farklı kültürleri tanımanın sosyal avantajlarını kullanır. EÄŸer çocuk, her iki dili de anadilini konuÅŸan kiÅŸilerden duyarak ediniyorsa, bu dilleri aksansız konuÅŸabilir. Ancak bu durum, çocuk her iki dili de eÅŸit olarak duyma ve konuÅŸma fırsatına sahip olursa gerçekleÅŸir. ÖrneÄŸin, Amerika’da doÄŸup büyüyen bir çocuÄŸu düÅŸünecek olursak, evde ebeveynleri anadilleri olan Türkçeyi kullanacak, okulda ise öÄŸretmen ve arkadaÅŸlarıyla İngilizce ya da Almanca konuÅŸacaktır.
EÄŸer, bu durum süreklilik arz eder, okuma-yazmayı da her iki dilde öÄŸrenir ve kullanırsa, her iki dili de aksansız konuÅŸup, iletiÅŸim kurabilecektir. Buna karşın, zamanla evde Türkçe yerine hakim dil İngilizce ya da Almanca olmaya baÅŸlarsa, ki zamanın büyük bölümünü okulda geçiren çocuk bu dili ev ortamında da kullanma eÄŸilimi gösterecektir, çocuÄŸun dominant dili İngilizce ya da Almanca olacak ve Türkçe’ deki yeterlilik düzeyi azalacaktır.
Bu durum ileride dezavantaja dönüÅŸebilir. İngilizceyi ya da Almancayı sonradan öÄŸrenmiÅŸ ve bu dile çok iyi hakim olamayan ebeveyn ya da diÄŸer akrabaları ile çocuk arasında iletiÅŸim güçlüÄŸü yaÅŸanabilir. İkinci dil edinimi üç yaşından sonra baÅŸladığında, çocuk bir süre iki dil arasında bocalayabilir ve ilk edindiÄŸi dil geliÅŸiminde yavaÅŸlama olabilir. Ancak belli bir süre sonra çocuk duruma uyum gösterebilmektedir. İkinci dil ediniminin ilkokul dönemine denk gelmesi de çocuÄŸun akademik yaÅŸantısında dezavantaj yaratabilmektedir.
İki dilli çocukların dil geliÅŸimini hızlandırmak için nelere dikkat edilmelidir?
İki farklı dil edinmek durumunda kalan ya da çocuklarına iki farklı dili eÅŸ zamanlı edindirmek isteyen aileler, çocuk doÄŸduÄŸu andan itibaren her iki dili de eÅŸit olarak kullanmalıdırlar. Bu konuda uygulanabilecek yöntemlerden biri; çocuklarıyla konuÅŸurken eÅŸlerden birinin bir dilde diÄŸerinin öteki dilde konuÅŸması ve bu konuda kararlı olunmasıdır. Genellikle ebeveynlere kendilerini en kolay ve net ifade edebildikleri dilde konuÅŸmaları önerilir. Ya da ebeveynlerden hangisi ikinci dile daha hakimse o dilde konuÅŸmalıdır. Bir baÅŸka yöntem ise, ev ortamında tek bir dilin kullanılmasıdır. Çocuk ikinci dili okul ortamında edinir. İki dilli çocuklar sık sık her iki dili bir arada kullanma eÄŸilimi gösterirler. ÖrneÄŸin, “annem bana blue/blau etek aldı” diyen çocuk kendini bir ÅŸekilde ifade etmeye çalıştığından, bu gibi durumlarda ebeveynler çocuÄŸu anladığını göstermeli ve doÄŸru model olmak için aynı cümle ya da ifadeyi kendi konuÅŸtukları dilde yeniden ifade etmelidir. Dil, kullanma ihtiyacı duyulduÄŸunda geliÅŸtirilebilir. Dolayısıyla, çocuÄŸa her iki dili de kullanabilmesi için olanak yaratılmalıdır. O dili konuÅŸabileceÄŸi farklı kiÅŸiler ve farklı ortamlar saÄŸlanmalıdır. ÇocuÄŸun her iki dili de farklı cinsiyetlerden ve deÄŸiÅŸik yaÅŸ (genç, çocuk, yaÅŸlı) gruplarından duyması da yararlı olacaktır. Ebeveynler bu gibi farklılıkları yaratmak için özen göstermelidirler. Ev ortamında rol yapmayı içeren oyunlar ebeveynler ile oynandığında çocuÄŸun dil geliÅŸimine çok büyük katkı saÄŸlamaktadır. Aynı zamanda, ebeveynlerin o anda yapmakta oldukları iÅŸ ile ilgili konuÅŸmaları da, çocukların görme ve iÅŸitme duyularını aynı anda kullanmalarını saÄŸladığından daha etkili bir yol olmaktadır.
Bir sonra ki yazımda ise sizlere, “İkinci dil öÄŸretimine ne zaman ve hangi durumlarda baÅŸlamak uygundur? ‘’ konusu hakkında bilgiler vereceÄŸim.
Yorum yap