İlk Kez Gerçekleştirilen OECD Sosyal Ve Duygusal Beceriler Araştırmasının Sonuçları Açıklandı

Millî EÄŸitim Bakanlığı, öÄŸrenci geliÅŸiminin önemli bir boyutu olan sosyal ve duygusal becerileri ele alan ilk izleme araÅŸtırmasının sonuçlarını paylaÅŸtı. Buna göre;

 Sosyal ve duygusal beceriler beÅŸ baÅŸlıkta toplandı

Araştırmada incelenen sosyal ve duygusal beceriler,

Başkalarıyla iletişimde olma

Açık fikirli olma

İş birliği yapma

Duygularını düzenleme

Görevlerde gösterdikleri performans

olarak beş grupta toplandı.

Bu becerilerin öÄŸrencilerin akademik baÅŸarısını desteklemenin yanı sıra hem topluma uyum saÄŸlayabilmeleri hem de mesleki hayatlarında baÅŸarılı olmaları için önemli olduÄŸu vurgulandı. 

 Katılımcı ülkelerde daha küçük çocukların sosyal ve duygusal becerileri ergenlerden daha güçlü

AraÅŸtırmada öncelikle 10 ve 15 yaÅŸ grubundaki öÄŸrencilerin sosyal ve duygusal becerileri karşılaÅŸtırmalı olarak incelendi. Sonuçlar, 10 yaÅŸ grubu öÄŸrencilerin neredeyse tüm becerilerde 15 yaÅŸ grubundan daha yüksek puanlara sahip olduÄŸunu gösterdi. En büyük farklar ise güven, enerji, sosyallik ve sebat özelliklerinde görüldü. ÖÄŸrencilerin zaman içinde sosyal ve duygusal becerilerindeki düÅŸüÅŸler, katılımcı ülkelerde eÅŸ zamanlı gözlemlendi. Becerilerin 15 yaşında düÅŸüÅŸe geçmesi ergenlik döneminin etkisi olarak yorumlandı.

Akademik baÅŸarı ile en güçlü iliÅŸkiye sahip deÄŸiÅŸkenler merak, sebat ve güven

AraÅŸtırmada incelenen diÄŸer bir konu da sosyal ve duygusal becerilerin akademik baÅŸarı ile iliÅŸkisi oldu. Ölçülen beceriler ile okul baÅŸarısı arasındaki iliÅŸkiler zayıf olmakla beraber merak, sebat ve güvenin öÄŸrenci baÅŸarısıyla daha güçlü iliÅŸkilere sahip olduÄŸu görüldü. Sonuçlar, eÄŸitim süreçlerinin öÄŸrencilerin merakını artıracak ÅŸekilde ve güven duyacakları bir ortamda gerçekleÅŸtirmesinin baÅŸarılarını da artırdığını gösterdi. Güveni artırmak için öÄŸrenciler ile diÄŸer öÄŸrenciler ve öÄŸretmenler arasındaki etkileÅŸimin artması ve olumlu okul iklimine katkı saÄŸlayan unsurların kullanılabileceÄŸi ifade edildi.

 Müfredat dışı etkinliklere katılım sosyal ve duygusal becerilere katkı saÄŸlıyor

Müfredat dışı sanat ve spor etkinliklerine katılan öÄŸrencilerin sosyal ve duygusal becerilerinin diÄŸer öÄŸrencilerden daha yüksek olması araÅŸtırmanın ortaya koyduÄŸu diÄŸer bir sonuç oldu. Bu etkinliklere katılımın özellikle merak ve yaratıcılık özelliklerine katkı saÄŸladığı görüldü. Merak ve yaratıcılığın okul baÅŸarısı ve mesleki seçimlerde kilit rolde olması dolayısıyla bu etkinliklere katılımın teÅŸvik edilmesi önerildi. 

Bununla ilgili rakamsal veriler incelendiÄŸinde;

Okul dışında sanatsal ve sportif etkinliklere katılan öÄŸrencilerin yaratıcılık ve merak puanları katılmayan öÄŸrencilere göre anlamlı ölçüde yüksektir. Bu sonuç, sanatsal ve sportif etkinliklere katılmanın 10 ve 15 yaÅŸ grubu öÄŸrencilerin merak ve yaratıcılık özelliklerinin geliÅŸiminde önemli bir katkı saÄŸladığını göstermektedir. Üstelik etkinliklere katılım öÄŸrencilerin sosyoekonomik düzey ve cinsiyet farklılıkları kontrol edildiÄŸinde de anlamlı bir artış saÄŸlamaktadır. Dolayısıyla sanatsal ve sportif etkinliklere katılımın merak ve yaratıcılığa olan katkısının öÄŸrencilerin sosyoekonomik düzeyinden ve cinsiyetinden bağımsız olduÄŸu ifade edilebilir. AÅŸağıdaki Grafikteki sonuçlar, sanat etkinliklerine katılan öÄŸrencilerin yaratıcılık puan ortalamalarının katılmayan öÄŸrencilerden 10 yaÅŸ grubunda %23,15 yaÅŸ grubunda ise %31,2 daha yüksek olduÄŸunu göstermektedir.

Sportif etkinliklere katılımda ise söz konusu oranlar sırasıyla %17 ve %15,8 olarak hesaplanmıştır. İstanbul örneklemindeki öÄŸrencilerin yaratıcılık puanları ile sportif ve
sanatsal etkinliklere katılımın iliÅŸkisi açıkça görülmektedir. Zira İstanbul örneklemindeki öÄŸrenciler arasında sanat etkinliklerine katılanların yaratıcılık puan ortalamalarının katılmayan öÄŸrencilerden 10 yaÅŸ grubunda %19,9, 15 yaÅŸ grubunda ise %35,5 daha yüksek olduÄŸu belirlenmiÅŸtir. Sportif etkinliklere katılan öÄŸrencilerin de yaratıcılık puanı ortalamaları katılmayanlardan yaÅŸ düzeyine göre %17,9 ve %24,4 daha yüksek olduÄŸu görülmektedir. Sanatsal ve sportif etkinliklere katılımın daha düÅŸük düzeyde de olsa merak puanlarındaki artış-la iliÅŸkili olduÄŸu Grafik’ ten görülebilir.

 

 

 

 

 

Kaynak: https://www.meb.gov.tr/ilk-kez-gerceklestirilen-oecd-sosyal-ve-duygusal-beceriler-arastirmasinin-sonuclari-aciklandi/haber/24004/tr

Yazar Hakkında

/images/manolya-1.png

Manolya GÜMÜŞAY

Profesyonel Koç - Yönetici

annerehberi.com.tr yazarı

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap