Ergenle İdeal Ev İçi Atmosfer

Bir önceki yazımızda aile içi sınırları uygularken hangi tarzda otorite olduÄŸumuzu keÅŸfetmek üzerine yazdıklarımı okuduÄŸunuzu ve hem eÅŸinizle bunu konuÅŸup hem de kendinizi gözden geçirdiÄŸinizi umuyorum… Bu yazımızda ise ideal ev içi atmosfer ve çocukları hayata hazırlayacak sınırların nasıl uygulanmasının iyi olacağı hakkında konuÅŸacağız.

Öncelikle kuralların eÅŸiniz ve sizin tarafınızdan aynı ÅŸekilde uygulanmasının çocuÄŸun hayatındaki denge açısından çok önemli olduÄŸunu vurgulamak istiyorum. Bilhassa anne baba ve çocuÄŸun bakımında sorumlu anneanne/dede/babaanne nin de aynı ÅŸekilde tutarlılığı desteklemesi önemli. Yoksa iyi polis kötü polis huzursuzluÄŸu çocukların iÅŸine geleni yapmasına neden olacağı gibi ihtiyacı olan iç disiplin ve sorumluluk algısını öÄŸrenmesine de engel olacaktır. EÄŸer evde kural ve sorumluluÄŸa alışmamış istediÄŸini istediÄŸi zaman yapmış bir çocukluk geçiren ergeniniz varsa yeni düzene geçmek onlar için çok zor olacak o sebeple sizlerin sabrına ve anlayışına çok ihtiyacı olacağını bilerek yaklaşın istiyorum…

Hayat kurallarla dolu iken evde de bunların olması çok normal. Güzel keyifli olduÄŸunuz bir akÅŸam ailecek oturun ve konuÅŸun istiyorum; herkes birbirinin ev içindeki sorumluluklarını birbirine geri bildirim verir ÅŸekilde anlatsın önce… “‘EÅŸim’ sen faturaları ödemekle sorumlusun, eÄŸer onları yapmasaydın internetimiz, elektriÄŸimiz olmazdı”, “oÄŸlum sen odanı toplamakla sorumlusun, sen bunu yapmasaydın odan kirli, dağınık olurdu ve istediÄŸin ÅŸeyi yerinde ya da temiz olarak bulamazdın”… Gibi. Bu sohbet esnasında çocuÄŸunuzun zorlandığı sorumluluklarına gelecek sıra… “Sen ödevlerini zamanında yapmıyorsun, ben çok sıkıldım bundan, telefonu elinden bırakmıyorsun…” yerine “kızım biliyorsun senin ödevlerini zamanında yapman gerekiyor ve bunu yapmadığında ben seni sık sık uyarıyor, hatta bu yüzden öfkeleniyorum… Ne dersin bunu nasıl çözebiliriz?” diyerek aslında onunla aynı takımda olduÄŸumuzu hissettiren bir konuÅŸma ihtiyacımız… Bu konuÅŸmanın amacı onun karşısında duran, eleÅŸtiren, denetleyen, cezalandıran deÄŸil hayatıyla ilgili sorumluÄŸunda onu destek olmaya çalışan bir yerde duran ebeveyni destekçisi olduÄŸumuzu hissettirmek… Burada zorlandığınız kural veya sorumluluk ne ise artık o konuya daha farklı yaklaÅŸmaya hazır olduÄŸunuzu iÅŸbirlikçi tavrınızla hissettirmeniz altın deÄŸerinde…

Daha sonra çocuÄŸunuzdan “sana nasıl yardımcı olabilirim?” tavrınız üzerine çözüm önerileri iletmesini istemek, eÄŸer çözümler bulamıyorsa hemen telefonu elimize alarak “bilgisayarda fazla oyun oynamamak için neler yapılabilir?” “Odayı toplama konusunda zorlanıldığında neler yapılabilir?” gibi ufak tefek Google desteÄŸi alıp gerçekleri sizden deÄŸil bir bilenden öÄŸrenmesini saÄŸlamak inanılmaz iyi geliyor ergenlere… Ve burada alacağınız kararlar ile ilgili sonuçların ne olacağını konuÅŸmaya gelecek sıra…

Biliyorsunuz hayatımız bize sorumluluklarımızı yerine getirmediÄŸimizde sonuçlarını hiç acımadan yaÅŸatıyor… Biz de böylelikle gerek iç disiplinimiz gerekse yaÅŸayacağımız olumsuz sonuçlar yerine doÄŸru olanı seçerek düzenimizi devam ettiriyoruz. Söz gelimi telefon faturamızı ya öderiz ya da hattımız kapanır, aracımızı ya olması gereken yere park ederiz ya da aracımız çekilir, ya iÅŸe gideriz görevimizi yaparız ya da iÅŸimizden oluruz… EbeveynliÄŸin dezavantajı sonuçları yaÅŸatan mekanizmaya annelik babalık duygularının karışmasıyla bunun dengesinin korunmasının zor oluÅŸu aslında. Dolayısıyla sonucunu yaÅŸayabileceÄŸi durumlar varsa onları fazla korumadan sonuçları yaÅŸamasına izin vermeliyiz. Ceza deÄŸil söylediÄŸim ÅŸey; EÄŸer online derslere düzenli devam edemiyorsa öÄŸretmeni ile konuÅŸarak çocuÄŸunuzla gereken sistemi kurması için dışarıdan ufak bir destek vermek, ya da odasını toplamıyorsa sizin toplamamanız ve onun yerde bıraktığı için kırışan tiÅŸörtünü giymek zorunda kalması veyahut eÅŸyasını arayıp bulamaması gibi…

Birlikte yaptığınız kurallar sohbetinde “ekranları fazla kullanmanın zararlarını konuÅŸtuk, biliyorsun bunların sonuçlarını yaÅŸayacak olmak bizim daha özenli olmamızı saÄŸlıyor, ne dersin karar verdiÄŸimiz online oyun saati iki saat oldu ya, mesela süren bittiÄŸinde hatırlatmama raÄŸmen bırakmakta zorlanıyorsan bir sonraki gün kullanmamak olsun mu kuralımız, böylece daha dikkatli olabilirsin artık…” Burada dayatan ve itaat ettiren deÄŸil kaç yaşında olsun onun birey olduÄŸunu unutmayan tavrımız çok ama çok kıymetli. Bu sebeple ilk iki çalışmamız iletiÅŸimin hassas noktaları ile ilgiliydi. EÄŸer bu sohbetin bahsettiÄŸim gibi gerçekleÅŸmeyeceÄŸine inanıyorsanız iliÅŸkinize yatırım yapmak için biraz daha emek verip öyle baÅŸlayın bu uygulamaya lütfen…

Ceza veya ödül çocuÄŸun koÅŸullanarak öÄŸrenmesine dolayısıyla içselleÅŸtirmeden otomatik davranışlar göstermesine neden olur. Burada anahtarımız önceki yazımızda demokratik ebeveynliÄŸi tanımlarken de olduÄŸu gibi “Çocuklarına olumlu tutumlar ve duygular için model olur doÄŸru davranışı öÄŸretir, kuralları öÄŸrenebilmesi için iÅŸ birliÄŸi yapar, onaylanabilir davranışları cesaretlendirir, iyi seçimler yapmaya teÅŸvik eder.” tavrımızı sürdürmeye devam etmemiz. Onlar bizim çocuklarımız ve hayatta onların iyiliÄŸini en çok düÅŸünenler bizleriz, tecrübeleri az, yetiÅŸkin iradesine sahip deÄŸiller ve seminerde de bahsettiÄŸim gibi bilinçli olma, dikkatlilik, disiplin, karar verme, mantıklı düÅŸünme, planlama gibi zihinsel becerilerin yönetildiÄŸi beynin ön frontal lobu tam 25 Yaşına kadar geliÅŸimini tamamlayamıyor. Dolayısıyla çok amatör ve yardıma muhtaç olduklarını unutmamamız lazım… Sonuçları yaÅŸatırken iÅŸbirliÄŸi kurup onun da hem fikir olmasını saÄŸlamaktan baÅŸka yolu yok…

*Etkin sonuçlar temel eÄŸitim hedeflerimize ulaÅŸmayı saÄŸlarken yanlış davranışa son verir; davranışının hesabını vermesini saÄŸlayarak ona sorumluluk duygusunu öÄŸretir. Sonuçların etkinliÄŸi bazı nitelikler ile birlikte uygulanırsa anlamlı olacaktır;

•             Yanlış davranışa anında tepki vermek.

•             Tutarlı olmak;

-sözümüz ve davranışımız arasındaki tutarlılık (aÄŸzımızdan çıkan sözden çocuÄŸumuz çok aÄŸladı veya direnç gösterdi diye vazgeçilmemeli)

-ebeveynler arasındaki tutarlılık (annenin evet’ine baba da evet derken, babanın hayır’ına anne evet dememeli)

-sonucu uygulamada tutarlılık (keyfimiz yerindeyken yapmaması gereken durumları görmezden geliyor, dışarıdayız diye hoÅŸ görüyor, büyük ebeveynlerin yanında sonuçları uygulayamıyor, zaman zaman o davranış için gereken sonucu uyguluyorsak çocuÄŸumuzun öÄŸrenme sürecinde anlamı kalmaz)

•             Sonuçlar durumla baÄŸlantılı olmalı; telefon faturasını ödemediÄŸimizde telefon ÅŸirketi elektriÄŸimizi kesmez. Telefonu kesen ÅŸirket bize fatura ödeme ile alakalı kuralı öÄŸretmiÅŸ olur. Oyuncaklarını toplamayan çocuÄŸumuza sonucu yaÅŸatırken oyuncaklarını kaldırmak sonucun durumla baÄŸlantılı olması demektir ve oyuncaklarını toplaması gerektiÄŸini öÄŸrenir.

•             Zaman sınırlaması önemli; net ve iyi belirlenmiÅŸ baÅŸlangıç-bitiÅŸ süreleri olmalı. Süreyi uzun tutmak iÅŸimize yaramayacaktır. Kısa süreli olursa ihtiyacımız oldukça daha sık kullanma fırsatı bulabiliriz. Böylece çocuÄŸumuz kurallar hakkında daha çok bilgi edinir ve sonuca o kadar çabuk ulaşır.

•             Her ÅŸey bittikten sonra yeni bir baÅŸlangıç yapılmalı; olay bittikten sonra sürekli yaptığı hataları tekrarlarsak çocuk geçmiÅŸteki yanlış davranışını unutamaz. Yeni bir baÅŸlangıç yapıp doÄŸru davrandığını göstermek ister. Biz de onu bu doÄŸrultuda desteklemeliyiz.

•             En önemlisi onaylanan davranışa örnek oluÅŸturmaktır. Kriz anında suçlama, eleÅŸtirme, bağırma, fiziksel ÅŸiddet kullanmamalıyız. Sonucu saygılı ve sakin bir ÅŸekilde yaÅŸatırsak çocuÄŸumuz problem çözme becerisi olarak bizi örnek alacak ve öÄŸrenecektir.

Yazar Hakkında

/images/seyla-ibrahimoglu-delen.jpeg

Åžeyla Ä°brahimoÄŸlu Delen

Psikolog

Ä°nstagram @psikologseyla

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap