Çocukların Okuma Alışkanlıkları

Zaman zaman bahsederim üniversitede akademisyenlerin yaptığı araştırmalar halka daha fazla ulaşmalı diye. Geçtiğimiz günlerde bir araştırma yaparken kitap okuma alışkanlıklarının geliştirilmesine yönelik değerli akademisyen Yaşar Çelik in bir akademik makalesini okuma fırsatı buldum.

İlkokul öğretmenlerinin öğrencilerine okuma alışkanlığı kazandırmada karşılaştıkları sorunları, kullandıkları stratejileri ve okuma alışkanlığı kazandırmaya yönelik görüş ve önerilerini tespit etmeyi amaçlayan” Makalesinde çok değerli bilgiler vardı. Bugün bu makalenin kısa bir özetini sizlerle paylaşmak istiyorum.

 

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) yaptığı araştırmaya göre Türkiye’de bir günde televizyon izlemeye harcanan süre 6 saat, internet kullanımına harcanan süre 3 saat, kitap okumaya ayrılan süre ise 1 dakika olarak tespit edilmiştir. Aynı araştırmaya göre, Avrupa’da ortalama kitap okuma oranı % 21 iken Türkiye’de bu oran % 0,1 olarak tespit edilmiştir.

Okur-yazar sayısının düşük olması, okumaya yeterince ihtiyaç duymama, televizyon izlemeye fazla zaman ayırma, ailede okumaya karşı motivasyonun az olması ve izlenen eğitim politikalardan kaynaklanan sebeplerle Türkiye’de okuma alışkanlığı istenilen düzeyde gelişememiştir (Özgen, 1992)

Birçok kişi, zaman zaman okuma alışkanlığı kazanma konusundaki eksikliklerimizi değişik yollarla dile getirmektedirler. Özellikle Batı ülkelerine gidenler okuma alışkanlığı konusundaki eksikliklerimizden çeşitli platformlarda söz etmekte ve bu durumdan yakınmaktadırlar. Otobüs ve trenlerde yolculuk yaparken bizim vatandaşlarımız dışındakilerin kısa bile olsa yolculuk süresini kitap okuyarak değerlendirdikleri vurgulanmaktadır. Kişilerin bu alışkanlıklarını parkta, bahçede, deniz kenarında, yemekhanede ve her boş vakitlerinde sürdürdükleri belirtilmektedir.

Önceden de belirtildiği gibi okuma alışkanlığı kazandırma konusunda en büyük görev her derece ve türdeki okullarda görev yapan öğretmenlere düşmektedir. Öğretmenler arasında en büyük sorumluluk ise ilkokul öğretmenlerindedir.

2018-2019 eğitim-öğretim yılında, resmi ilkokullarda sınıf öğretmenliği yapan 76 öğretmenle gerçekleştirilmiştir.

Araştırma verilerini elde etmek için açık uçlu sorulardan oluşan bir form hazırlanmasına karar verilmiştir.

1-İlkokul birinci sınıftan itibaren okuma alışkanlığı kazandırmak amacıyla izlediğiniz stratejilere değinir misiniz?

 2-Okuma alışkanlığı kazandırma konusunda karşılaştığınız sorunlardan bahseder misiniz?

3-Okuma alışkanlığı kazandırılması konusunda önerileriniz nelerdir?

4-Okuma alışkanlığı kazandırma konusunda MEB, Milli Eğitim Müdürlüğü, okul müdürlüğü ve velilerden ne tür katkılar beklersiniz?

Bir sonraki yazımızda bu soruların yanıtlarını hep birlikte keşfetmeye ne dersiniz?

Kaynak: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1249740

 

Yazar Hakkında

/images/manolya-1.png

Manolya GÜMÜŞAY

Profesyonel Koç - Yönetici

annerehberi.com.tr yazarı

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap