VI. Zeka Ve Yetenek Kongresi
Annerehberinet ekibi olarak, bu yıl VI. sı düzenlenen Zeka ve Yetenek Kongresine katıldık. Fırsat buldukça canlı yayın, video ve görsellerle oradaki atmosferi sizlere yansıtmaya aktarmaya gayret ettik. Hem dinledik hem notlar aldık ve ÅŸimdi de fazla ara vermeden, bu bilgileri, aldığımız notları siz deÄŸerli ebeveynlere ulaÅŸtırmak istiyoruz.
Harika konuşmacılardan ve harika konulardan bazıları:
Prof. Dr. Özgül Yılmaz Tüzün (ODTÜ EÄŸitim Fakültesi Dekanı)
Prof. DR. VerÅŸan Kök (ODTÜ Rektçörü)
Bedri Baykam (Ressam)
Mert Fırat (Oyuncu)
Prof. Dr. Acar BaltaÅŸ (Psikolog, yazar)
Konu: Zekanın Hayat BaÅŸarısındaki Rolü
Prof. Dr. Erdinç ÇakıroÄŸlu (ODTÜ Matematik ve Fen Bilimleri EÄŸitimi ÖÄŸr. Üyesi)
Konu: Türkiye’de Stem EÄŸitiminin GeleceÄŸi Ve EÄŸitim AraÅŸtırmalarının Rolü
Prof. Dr. Ozan Evrim Tunca (Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı ÖÄŸretim Üyesi, Viyolonsel sanatçısı)
Konu: Müzik YeteneÄŸinin KeÅŸfi
BoÄŸaç ÅžimÅŸir (Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Ä°novasyon Direktörü)
Konu: Ä°novasyon- Yaratıcılık Ve Ötesi
Nurten AkkuÅŸ (Dünyanın En Ä°yi 10 ÖÄŸr. Arasına Giren Ä°lk Türk ÖÄŸretmen)
Konu: Bir Çocuk DeÄŸiÅŸir Dünya DeÄŸiÅŸir.
Dr. Ayça Köksal Konik (Ä°stanbul Üni. Üstün zekalılar EÄŸt. Anabilim dalı ÖÄŸr. Üyesi)
Konu: Üstün Zekalı Ve Yetenekli Bir ÇocuÄŸa Sahip Olan Ebeveynlerin YaÅŸadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri.
OkuduÄŸumuz, dinlediÄŸimiz herÅŸeyi aklımızda tutmamız elbette mümkün olmayacaktır. Ancak bunların içerisinde öyle cümleler öyle hikayeler var ki, ilk duyduÄŸumuz andan itibaren hem not aldıklarımız hem de hafızamızda yer alanlar. Hayatımıza dokunacak, bizleri en çok etkileyen bölümlerini aktarmak istiyorum bugün.
- Okuma alışkanlığı OECD verilerine göre, okuma alışkanlığı olmayan bir ailede çocuÄŸun bir cümleyi anlaması 45 saniye, okuma alışkanlığı olan bir ailedeki çocuÄŸun ise 13 sn. sürmektedir. Okuma beceri ve alışkanlığını erken yaÅŸta kazanalım ki, daha analitik düÅŸünebilen, müzakere becerisine sahip çocuklar olsunlar.
- Çocuklarımızın öÄŸrenmeleri gereken 5 dil vardır, bunlar;
- Türkçe,
- İngilizce yani en az bir yabancı dil,
- Matematik
- Bilimin ve doğanın dili
- Teknolojinin dili (stem, robotik, veri madenciliÄŸi, iletiÅŸim ve beden dili)
- Zeka ve yetenek bütün çocuklarda var, sadece bunları ortaya çıkarmak önemli olan.
- Mutluluk ancak gelecek nesilleri mutlu etmek için çalışmaktır. Gelin çocuklarımız için bir fikir birliÄŸi oluÅŸturalım, öÄŸrenmeyi paylaÅŸmayı eÄŸitimi seven çocuklar yetiÅŸtirelim.
- Beceri, odaklanma, irade bu üçü olursa baÅŸarı oluyor.
- BaÅŸarılı ve mutlu bir genç yetiÅŸtirmek istiyoruz. Hayat baÅŸarısı, hayat doyumu, mesleki doyum, mesleki baÅŸarı. BaÅŸarı zekası diye yeni bir tanım var. Analitik zeka, pratik zeka, yaratıcı zeka, bilgelik zekası...
- Ä°ÅŸ birliÄŸi, iliÅŸki yönetimi, eleÅŸtirel düÅŸünce ve yaratıcılık 4C...bu özelliklere sahip olan insanlar meraklı olanlar ve sadece yeni fikirler icat etmekle kalmayıp kendini yeniden icat edenler ayakta kalacaktır. Yeni dönem baÅŸarısı bunu gerektiriyor.
- Yetenek: yatkınlık (beceri), baÅŸarı yönelimli (tutku), insanlarla iyi geçinme (sosyal beceri kümesi). Konfor alanından çıkmadan baÅŸarı elde edilemez
- Enerjinizi nereye koyarsanız hayat orada geliÅŸir. Neyi ararsak onu buluruz. Dünya da en iyi olmak için deÄŸil, dünyaya en iyiyi yapmak için yap...
- GeliÅŸen dünya ve eÄŸitim, bilgi ezberletmeye devam mı etmeli, yoksa bilgiyi nasıl kullanacağını mı anlatmalı. EÄŸitimde tasarım odaklı düÅŸünme biçimine geçilmesi gerekli. EÄŸitimde inovasyon, yenilikçi fikirlerin uygulamaların tasarlanmasına ve kuramsallaÅŸmasına gereksinim var.
- Tekrarla becerin geliÅŸtir. Engelleri aÅŸmanın tek yolu yapamadığın ÅŸeyi tekrarla. Yap tekrarla. Tekrarlayarak bir beceri çok iyi geliÅŸebiliyor. Sıradışı baÄŸlantılar kur farklı çözümler yarat.
- Farklı düÅŸünen çocuklar yetiÅŸtirmeliyiz. ÖÄŸrenmeye aç çocuklar yetiÅŸtirmeliyiz. 2 fare düÅŸünelim, biri aç, biri tok olsun. Aç fare yemek için etrafa saldırır. Tok olan ise yan gelir yatar. O nedenle öÄŸrenmeye aç çocuklar yetiÅŸtirmeliyiz.
Bedri Baykam’ın 18 saat çalıştığını ancak zevk aldığı bir iÅŸi yaptığı için kendisini çalışıyormuÅŸ gibi hissetmediÄŸini söylemesi, sıklıkla bahsettiÄŸimiz akışın bir hali deÄŸildir de nedir?
Ozan Evrim Tunca, Müzik yeteneÄŸinin keÅŸfi ile ilgili bir örnek verdi. O kadar etkileyiciydi ki, sizlerle paylaÅŸmak istedim.
Ozan Evrim Tunca’ya bir takipçisi viyolonsel çaldığı bir videosunu gönderir. 13 yaşındadır bu takipçisi. Ozan Bey yoÄŸunluktan bir süre bakamaz videoya. Bir ara denk gelir video okunmamış mesajlar içerisinde bakar (bizlerde salonda bunu dinleme fırsatı yakaladık). 13 yaşındaki çocuÄŸun Üniversite son sınıftaki öÄŸrencilerine verdikleri bir parçayı çaldığını fark eder. Hemen iletiÅŸime geçer hatta babasının numarasını alır. ÇocuÄŸun babasına aynen ÅŸu cümleleri kurar Ozan Bey: “beyefendi futbolda ÅŸu an Messi neyse, sanatta çocuÄŸunuz o konumda, lütfen hemen buraya getirin ve neler yapabileceÄŸimizi konuÅŸalım” der. ÇocuÄŸu Viyana’ya bir okulun sınavına yönlendirir. Çocuk yeteneklidir evet ama solfej vs. bilgisi olmadığından oraya kabul edilmez. Çocuk ÅŸu an Ozan Evrim Tunca ile çalışmaktadır.
Dr. ayça Köksal Üstün "potansiyelli bir çocuÄŸa sahipseniz, eÄŸitimcisiyle iÅŸbirliÄŸi yapmak zorundasınız çünkü okul tek başına mükemmel de olsa hiç bir ÅŸey yapamaz. Üstün potansiyeli kız çocuÄŸu olan ebeveynler lütfen daha fazla dikkat etsimler çünkü kız çocukları risk grubundalar, yani kendilerini gizlemeye daha meyilliler." diyor...
ÇocuÄŸunuza okuldan geldiÄŸinde dersler nasıldı, sınavdan kaç aldın diye soralım elbet, ancak bunun yanında ÅŸu soruları da sorun diyor Prof. Dr. Acar BaltaÅŸ.
- Bugün kime yardım ettin?
- Bugün kimden yardım istedin?
- Bu hafta kimin başarısına katkıda bulundun?
- Senden daha az şanslı insanlar işin ne yaptın?
- Bugün sahip olduklarından neleri deÄŸerli gördün?
Umarım bu ufak notlardan sizlerde faydalanırsınız. Bilgi dolu, yüzümüzde gülümseme yaratan 2 gün geçirmemizi saÄŸlayan @zekavakfi na ve bizleri sunumla farklı dünyalara taşıyan deÄŸerli konuÅŸmacılarımıza teÅŸekkür etmek istiyoruz.
Yorum yap