OKUL ÖNCESİ EĞİTİM NEDEN ÖNEMLİDİR?

ÇocuÄŸun her açıdan en hızlı geliÅŸtiÄŸi dönem 0-6 yaÅŸ arası olan okul öncesi dönemi kapsar.   Okul öncesi dönemi çocuÄŸun sosyal, fiziksel, duygusal ve zihinsel becerileri kazandığı, bireyselleÅŸtiÄŸi, kiÅŸiliÄŸin temel yapı taÅŸlarının atıldığı bir dönemdir. Yapılan araÅŸtırmalara göre okul öncesi dönem çocuÄŸun yüksek öÄŸrenme potansiyeline sahip olduÄŸu bir dönem olarak görülmektedir. Bu dönemde çocuÄŸun geliÅŸimini ve eÄŸitimini destekleyici uygun bir ortamda bulunması ile geliÅŸiminin daha baÅŸarılı ve daha hızlı gerçekleÅŸtiÄŸi bilinmektedir. EÄŸitimin ilk basamağı olan okul öncesi eÄŸitim bireyin tüm yaÅŸantısı boyunca ÅŸekillendirici etkilerinin süreceÄŸi büyük bir öneme sahiptir.

Çocuk, geliÅŸim özellikleri, davranış, duygu ve düÅŸünceleri açısından yetiÅŸkinlerden farklı, kendine özgü bir varlıktır. Bu nedenle de ona yapılacak etki ve yönlendirmeler ve deÄŸerlendirmelerde bu özelliklerin  göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Bu dönemde çocuÄŸun geliÅŸimine yapılan her katkı ilerde meyvesini alacağımız bir aÄŸaç gibidir. Çocuklar özellikle altın dönem olarak adlandırılan 3-6 yaÅŸ arası dönemde geliÅŸimleri açısından çok kıymetli ilerlemeler kaydederler. Çevrelerinin onları destekleyici olması onları yaÅŸamları boyunca akademik ve sosyal olarak birçok konuda avantajlı kılar.

SaÄŸlıklı ve toplumca kabul gören istendik davranışlara sahip çocuklar yetiÅŸtirmek, onların geliÅŸim özelliklerini ve gereksinimlerinin neler olduÄŸunu bilip doÄŸru yönlendirmeler yapabilmemize baÄŸlıdır. Erken çocukluk dönemindeki geliÅŸmelerin bir bütün olarak ilerlemesi anne babanın yalnız başına bu geliÅŸimi tam anlamıyla destekleyebilmelerini zorlaÅŸtırmaktadır. Bu yüzden okul öncesi eÄŸitim daha da önem kazanmaktadır. Çocuk da yaÅŸanan geliÅŸmeler göz önünde bulundurulduÄŸunda sadece anne babanın desteÄŸiyle çocuÄŸun bütünüyle tüm geliÅŸim ihtiyaçlarını saÄŸlıklı karşılayabilmesi oldukça zordur. Okul öncesi eÄŸitim ile hem ebeveyn hem de çocuk desteklenmiÅŸ olur ve eÄŸitim daha anlamlı bir hal alır. Okul öncesi eÄŸitimin amaca yönelik ve sonuç odaklı olabilmesi için ebeveynlerle iÅŸbirliÄŸi içinde olması gerekmektedir.

Okul öncesi eÄŸitim alan çocukların;

  • Özgüvenlerinin yüksek olduÄŸu,
  • Sosyal becerilerinin, iletiÅŸim ve empati yeteneklerinin daha çok geliÅŸtiÄŸi,
  • BaÅŸkalarına ve baÅŸkalarının haklarına karşı saygılı olmayı öÄŸrendiÄŸi,
  • Dil geliÅŸimlerinin daha hızlı ilerlediÄŸi,
  • Ä°leride akademik yaÅŸantılarında daha baÅŸarılı oldukları,
  • Psikomotor geliÅŸimlerini daha rahat tamamladıkları,
  • Zekâ geliÅŸiminin büyük bir kısmı okul öncesi dönemde geliÅŸtiÄŸi için öÄŸrenme kabiliyetlerinin daha çok geliÅŸtiÄŸi bilinmektedir.

EÄŸitimin saÄŸlam temeller üzerine kurulmasında ve insanların ileri yaÅŸlardaki baÅŸarılarında okul öncesi eÄŸitimin rolü bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Aile içindeki yaÅŸantılardan sonra, anaokulu ortamı çocuk için dünyaya açılan yepyeni bir penceredir. ÇocuÄŸun çevreyi ilk kez tek başına deneyimlediÄŸi bu süreçte olumlu ya da olumsuz anlamda verilen her ÅŸey, onların yetiÅŸkinlik yaÅŸantılarını da doÄŸrudan etkilemektedir.

ÇocuÄŸun her anlamda geliÅŸiminin en hızlı ve kritik olduÄŸu bu dönemde ona bütüncül olarak katkıda bulunabilmek için aile içi desteÄŸin tek başına yeterli olamayacağı bu dönemde her çocuÄŸun okul öncesi eÄŸitim almaya ihtiyacı vardır ve her çocuk bu hakka sahip olabilmelidir. Her çocuk eÅŸsiz ve biriciktir ve en iyi ÅŸekilde yetiÅŸtirilmeyi hak eder.

Aile Danışmanlığı Uzmanı

Psikolog Nihal Özyedek

 

Yorum yap