Çocuklarla Felsefe (P4c) Nedir?

“Çocuklarla felsefe” yaklaşımı ile tanışmam ilk “çıtır çıtır felsefe” kitabı serisiyle olmuÅŸtur. Güzel, akıcı, düÅŸündürücü, çocuÄŸunuzla birlikte okurken tartışabileceÄŸiniz. Ä°nce ama dolu dolu kitap serisidir. DiÄŸer tanışma kitabı ise “Filozof Çocuk” serisidir. Hal böyleyken uygulama ve eÄŸitimlerini Adana’da yapabilecek biriyle tanışırsak ne olur? Röportaj alırız tabiki, bilgilerimizi daha derinlemesine arttırmak, konunun önemini güzelliÄŸini faydasını anlatmak iÅŸimiz olur…Öyleyse Doç Dr. Deniz Ünal ile keyifli bir röportaja hazır mısınız?

Deniz Hanım bize biraz kendinizden bahseder misiniz?

Çocuklarını, matematiÄŸi ve gülümsemeyi seven bir kadınım.

Kadın hakları konusunda duyarlılığım da oldukça yüksektir 

Sonbahar, sararan yapraklar, gökyüzüne karşı zaafım vardır.

Akademik olarak ise ÅŸunları söyleyebilirim:

Ä°stanbul’da Marmara Üniversitesi Ä°ngilizce Matematik EÄŸitimi Bölümünü, ardından Bilkent Matematik’ te yüksek lisansımı ve Çukurova Ä°statistik Bölümünde doktoramı tamamladım. Åžimdilerde ise Çukurova Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Ä°statistik Bölümü’nde öÄŸretim üyesi olarak çalışmaktayım.

Sizi bu konuda çalışmaya teÅŸvik eden süreç nasıl oldu? Bu konuya olan özel ilginizi nasıl deÄŸerlendirirsiniz?

MatematiÄŸin çoÄŸunluk tarafından anlaşılamamasının en önemli nedenlerinden birinin “sorgulamaktan korkmak” olduÄŸuna hep inandım. Sorgulama yapabilen ve sorgulamaktan korkmayan bireylerin matematiÄŸe olan yaklaşımlarının bambaÅŸka olacağına da emindim. Sorgulama deyince akla ilk gelen alan ise felsefedir ve esasen felsefe ile matematik de birbirinden ayrılamayan bir bütündür. Bunun en basit kanıtı ise tarihteki filozof matematikçilerdir( Thales, Pisagor, Aristotales, Euclides, Leibniz vb.)

Bu durumda çocuklara felsefi sorgulama alışkanlığı kazandırmak için neler yapılabilir diye düÅŸünmeye ve araÅŸtırmaya baÅŸladığım süreçte Çocuklarla Felsefe (P4C) uygulamaları ile karşılaÅŸtım. P4C uygulamalarının dünyanın çeÅŸitli ülkelerinde 1974 yılından bu yana kullanıldığını ve sadece matematik alanında deÄŸil diÄŸer birçok alanda da çocuklar için büyük faydalar saÄŸladığını öÄŸrendim. Bütün bu süreç ise beni konuya iliÅŸkin daha fazla derinleÅŸmeye götürdü ve merkezi Ä°stanbul’da bulunan ve Pearson tarafından akredite olmuÅŸ bir kurum olan P4C Türkiye’nin verdiÄŸi eÄŸitimlere katılarak P4C uzmanlığı ve P4C eÄŸitmen eÄŸitimi sertifikalarını aldım.

Dünyada çok yaygın ancak ülkemizde yenilikçi eÄŸitim sistemlerine açık sadece bazı okullar tarafından uygulanan bu sistem tam olarak nedir? Yani “ çocuklar için felsefe (p4c) ” konusunu biraz açabilir miyiz?

P4C uygulaması, 5-20 sayıda kiÅŸinin çember ÅŸeklinde oturarak, bir kolaylaÅŸtırıcı (P4C uzmanı) ve bir uyaran (hikaye, resim, video, obje vb.) eÅŸliÄŸinde sorgulama yapmasıdır. Sorgulama sırasında temel amaç herkesin düÅŸüncelerini nedenleriyle birlikte açıklayabilmekten çekinmeyecekleri, kimsenin kimseyi düÅŸüncesinden dolayı yargılayamayacağı bir ortam yaratabilmektir.

Aslında doÄŸanın gereÄŸi çocuklar sorgulayan birer birey olarak doÄŸarlar fakat ailenin/toplumun tavrı ve eÄŸitim sisteminin yapısı ile çocuklar önce düÅŸüncelerini paylaÅŸmak konusunda sonra da sorgulayarak düÅŸünce üretme konusunda kendilerini kapatırlar.

Çocuklarımıza genel olarak  “Sorgulama! Kabul et!” temelli bir bakış açısını istemesek de veriyoruz.

P4C uygulamaları ise çocuklara/yetiÅŸkinlere sorgulama, argüman üretme, düÅŸüncelerinin temellerinin farkına varma ve bunları açıklayabilme konusunda kazanımlar saÄŸlar.

Bu uygulamaların okul baÅŸarısına etkisine iliÅŸkin literatürde oldukça fazla sayıda çalışma da mevcuttur.

Çocuklar için felsefe kitapları ile oldukça fazla karşılaşır olduk son dönemlerde, verdiÄŸiniz bilgiler doÄŸrultusunda bu tür kitaplardan nasıl daha fazla fayda saÄŸlayabiliriz?

P4C ile 

Türkiye geneli ve adana özelinde konuya ebeveynlerin yaklaşımını deÄŸerlendirir misiniz? Bu konuda yapılan çalışmalar nelerdir?

Türkiye bu konuda oldukça geç kalmış durumda. Son birkaç yıldır aktif olarak özellikle büyük ÅŸehirlerde ilgi duyanlar görüyoruz. Adana’da ise çok daha yeni ama artık burada da çalışmalar baÅŸlıyor.

Çocuklarla uygulamalar, atölyeler, yaÅŸ grupları ve ebeveyn atölyeleri hakkında bilgi verebilir misiniz? YaÅŸ gruplarına göre etkiler veya ne kadar süre sonra çocuklarda farkı fark edebiliriz bunlar hakkında bilgi verebilir misiniz?

Bu kiÅŸiden kiÅŸiye deÄŸiÅŸen bir durumdur ancak bir kez bile sorgulama atölyesine katılan birinin devamını getirmek isteyeceÄŸine eminim. Sonuçları önce insan içinde yaÅŸamaya baÅŸlıyor.

“Evet diyor, düÅŸünebiliyorum, sorguluyorum, bunları doÄŸru temellere dayandırabiliyorum ve doÄŸru kelimelerle aktarabiliyorum. Tek bir doÄŸru olmayabilir. Ben kendimi ifade edebilirim ve söylediklerim yüzünden gülünç duruma düÅŸmem. Her düÅŸüncenin belli dayanakları vardır, onları görmeye baÅŸlamak kiÅŸilerin birbirlerini anlaması için harikulade bir yoldur.”

Zaten bu algı insanın içine yerleÅŸtikten sonra yavaÅŸ yavaÅŸ dışarıya yansıyor. ÖrneÄŸin birçok aile çocuÄŸuna tablet/telefon vermek istemediÄŸi halde, arkadaÅŸları bunlara sahipken kendi çocuÄŸu dışlanmasın diye çocuÄŸuna telefon alabiliyor. Oysa sorgulama yapılırsa hemen akla ÅŸunlar gelebilir: ÇoÄŸunluÄŸun ya da bazılarının küçük yaÅŸta telefonu olması doÄŸru bir ÅŸey mi? Benim telefonum yok diye arkadaşım beni eleÅŸtiriyorsa o bunu haklı yapar mı? Ya da ben onun telefonu var diye onu hangi konularda eleÅŸtirebilirim? Her küçük yaÅŸta telefon sahibi olan da aynı düzeyde eleÅŸtirilmeli mi? Ä°stek nedir? Ä°htiyaç nedir? Bir ÅŸeye sahip olmak bizi deÄŸerli kılar mı? EÄŸer kılarsa acaba ne tür ÅŸeylere sahip olmak bizi deÄŸerli kılar? DeÄŸerli olmak nedir? Neden insanlar tarafından onaylanmak ve deÄŸer verilmek isteriz? vb.

Yazarın diÄŸer yazısı için:

https://www.matematiksel.org/matematigin-buyulu-denizine-keyifle-dalabilmek-felsefe-solungaclari-ile-mumkun-mudur/

 

Doç. Dr. Deniz ÜNAL

P4C EÄŸitmeni- Matematikçi

Yorum yap