Çocukların İki Dil Bilmesi Neden Önemlidir?

“Ä°ki dillik” (bilingualism), iki farklı dilde iletiÅŸim kurabilme becerisi anlamına gelmektedir. DoÄŸdukları andan itibaren iki farklı dil konuÅŸulan ortamda büyüyen çocuklar doÄŸal bir ÅŸekilde iki dili de edinebilmektedirler. Bazı durumlarda üç ya da dört farklı dil konuÅŸulan aile ortamında büyüyen çocuklar söz konusu olmaktadır. Bu gibi durumlar “çok dillilik” (multilingualism) olarak tanımlanır. “Tek dillilik” (monolingualism) ise, yalnızca bir dilin konuÅŸulduÄŸu ortamlarda büyüyen çocukların, bu dilde iletiÅŸim kurabilme be cerisini ifade eder.

Bazı araÅŸtırmacılar, farklı dilleri aynı anda edinmenin çocuÄŸun dil geliÅŸimini yavaÅŸlattığını ve iletiÅŸim becerilerinin geri kaldığını ileri sürmektedir. Ancak, bu görüÅŸe karşı çıkan araÅŸtırmacılar, özellikle ilk üç yılda beyin geliÅŸiminin çok önemli olduÄŸunu ve bu dönemde çocuÄŸun dil ediniminin daha kolay olduÄŸunu ileri sürmektedirler. Ä°ki yaşındaki bir çocuÄŸun beyninde, bir yetiÅŸkine oranla daha fazla sinaptik baÄŸlantı vardır. Beyindeki bu sinaptik baÄŸlantılar kullanılmadığında kaybedilir. Bu nedenle erken dönemde çocuÄŸa iki farklı dil öÄŸretmenin daha avantajlı olduÄŸu vurgulanmaktadır. Dil edinimi, çocuk doÄŸmadan önce baÅŸlar.

‘’Dil edinmek’’  – ‘’Dil öÄŸrenmek’’ arasındaki fark nedir?

Dil, insanlarda var olan doÄŸal bir yeti sayesinde kendiliÄŸinden edinilir. Her çocuk kendi dilini duyarak ve duyduklarını taklit ederek edinir. Yani ortada bilinçli ve sistemli bir öÄŸrenme-öÄŸretme durumu yoktur. Dil öÄŸrenmek ise, kiÅŸinin istemli uÄŸraşısını gerektirir. ÖÄŸrenme bir süreçtir ve aktif çaba gerektirir. Okullarda yabancı dil “öÄŸretimi” artık okulöncesi döneme kadar indirgenmiÅŸtir. ÇocuÄŸa anaokulunda öÄŸretilen yabancı sözcükler baÅŸka ortamlarda kullanılmazsa unutulmaya mahkûmdur. Oysa “dil edinimi” sürekli devam eder. Ebeveynlerin bu iki durum arasındaki farkı iyi bilmesi ve çocuklarından ne bekleyebileceklerini net olarak kavramaları gerekir. 3-6 yaÅŸ arası çocuklara ikinci bir dil öÄŸretmeye çalışmak ile çocuÄŸun doÄŸal olarak iki farklı dil ortamında büyümesi elbette ki aynı ÅŸey deÄŸildir. Yapılan araÅŸtırmalar ikinci dil öÄŸreniminde 4-6 yaÅŸtaki çocukların, 7-9 yaÅŸ arası çocuklardan daha yavaÅŸ ilerlediklerini göstermiÅŸtir. Bunun nedeni ise, 4-6 yaÅŸ arası çocukların kendi anadillerine hakim olamayışları, öÄŸrendiklerini paylaÅŸacak sosyal ortamın kısıtlı olması ve okuma-yazma becerilerinin geliÅŸmemiÅŸ olmasıdır. Pek çok çocuk anaokulunda öÄŸrendiÄŸi sözcükleri belli bir süre sonra unutmakta ya da karıştırmaktadır. Ayrıca bu yaÅŸtaki çocuklara genellikle tek ya da iki sözcüklü ifadeler öÄŸretilebilmektedir. Bu da çocuÄŸun iletiÅŸim ihtiyacını karşılamamaktadır. Ä°ki farklı dil konuÅŸulan ortamlarda büyüyen çocuklar ise aktif olarak iki dili de duymaya ve kullanmaya devam ederler. Dolayısıyla edindikleri diller daha kalıcı olur.

Bir sonra ki yazımda ise sizlere, ’’Ä°ki dili eÅŸzamanlı edinmenin avantaj ve dezavantajları‘’ hakkında bilgiler vereceÄŸim.

 

Yazar Hakkında

/images/2.png

Bahar ANKIN

Almanca Öğretmeni

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap