Çocuğuma yabancı dili öğretirken hangi yöntemi uygulamalıyım

Çok dilli çocuklar dillerini iki şekilde öğrenebilirler. Bunlardan biri eş zamanlı, diğeri de ardışık dil edinimidir.

1- Eş zamanlı dil edinimi:

Eşzamanlı edinim: Birden fazla dilin eşzamanlı edinimidir. Dolayısıyla “eşzamanlı iki dil edinimi” bir çocuğun doğumundan itibaren iki dille büyümesini ifade etmektedir. Örneğin bir çocuk aynı anda iki dil öğrendiğinde eşzamanlı edinim kavramı kullanılmaktadır

2- Ardışık dil edinimi: Birinciden sonra ikinci dil öğrenilmesi ardışık edinimdir. “Ardışık dil ediniminin” önemli bir özelliği, ikinci dilin bir yaşından sonra 4 ila 8. yaş hatta 5 ila 10. yaş aralığında öğrenilmeye başlanmasıdır.

İlk dil edinildikten sonra diğer dilin edinilmesi durumudur.

Çocuğuma yabancı dili öğretirken hangi yöntemi uygulamalıyım?

En bilinen yöntemlerden biri de OPOL (one-parent-one-language), yani “bir ebeveyn-bir dil” dir. Bu yöntemde her ebeveyn, çocuklarıyla iletişim kurarken bir dil kullanır, böylece çocukları her iki dili de aynı anda öğrenir.

1. Evde azınlık dili

Evde sadece azınlık dili kullanılır. Çocuk evde sadece azınlık dilini kullanırken, dışarıda, yaşanılan ülkenin dili kullanılır. Bu metodun avantajı, ailenin, evde ortak bir dil kullanıyor olması ve azınlık diline maruz kalınan sürenin daha uzun olmasıdır.

2. Bağlam metodu veya yer & zaman metodu. Bu metodda ebeveyn bağlama göre, yani içinde bulunulan duruma göre konuşacağı dili seçer. Bu kimi zaman bulunduğunuz yer veya birlikte olduğunuz kişiler, kimi zaman da önceden karar verilmiş belirli saat veya günler olabilir. Örneğin, sadece tek dilli çocukların olduğu bir oyun grubundaysanız ve diğer çocukların da size anlamasını istiyorsanız, bu dili konuşursunuz. Diğer bir örnek de, belli günler ya da günün belli saatlerinde, belirli bir dili konuşmak. Bu durum tam olarak çift dilli bir çocuk yetiştirmenizi sağlayamayabilir fakat ailenin öğretmek istediği dile daha fazla maruz kalmasına kesinlikle katkıda bulunacaktır. Bu metodun muhtemel bir dezavantajı, bir süreklilik sağlanamayabileceği için çocuklarda kafa karışıklığına yol açabilmesidir.

Bebekler dil gelişimi ve öğrenimine donanımlı olarak doğarlar. Dünyaya geldikleri andan itibaren de insan sesini, insan sesleri içerisinde de annelerinin seslerini ayırt edebilirler.

Fiziksel ve dilsel gelişimin bütün çocuklarda aynı olmadığını, bu gelişimin çocuktan çocuğa farklılık göstereceğini bilmek ile birlikte; “Gelişmenin diğer görünüşlerinde olduğu gibi dil yeteneği de (bütün çocuklarda) aynı değildir. Uzmanlar bir çocuk ilk kelimeyi 10. ayda diğer biri 20. ayda söyleyebilir, bir çocuk kompleks cümleleri 5,5 yaşında diğeri 3 yaşında kullanabilir.” diyerek açıklamıştır.

Araştırmalar dil ediniminin anne karnında sesleri duyması ile başladığını belirtiyor. Özellikle bebeklerde 0 - 12 ayın beynin en aktif dönemi olduğu, daha sonra 0-2 yaşın kritik bir dönem olduğunu belirtiyor. Bu zamanlarda bebek eş zamanlı olarak verilen dilleri kaydeder alır ve öğrenir. Diğer önemli dönem ise okul öncesi dönemdir. Çocuk ikinci yabancı dil ile ne kadar erken tanışır ise edindiği dillerin ses ve cümle yapılarını en üst düzeyde öğrenir. Bu yüzden çocuğunuza hangi dili tanıştırmak isterseniz ne kadar erken baslarsanız o kadar faydalı olur.

İncelenen kaynak makale: “Yabancı Dil Öğretiminde Kullanılan  Yöntemler, Kullanım Özellikleri ve Eleştiriler”

 

Yazar Hakkında

/images/whatsapp-image-2021-09-08-at-164554.jpeg

Leman Tatlı

İngilizce Öğretmeni

Yazar hakkında

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap