Çocuğuma yabancı dili öğretirken hangi yöntemi uygulamalıyım

Çok dilli çocuklar dillerini iki ÅŸekilde öÄŸrenebilirler. Bunlardan biri eÅŸ zamanlı, diÄŸeri de ardışık dil edinimidir.

1- Eş zamanlı dil edinimi:

EÅŸzamanlı edinim: Birden fazla dilin eÅŸzamanlı edinimidir. Dolayısıyla “eÅŸzamanlı iki dil edinimi” bir çocuÄŸun doÄŸumundan itibaren iki dille büyümesini ifade etmektedir. ÖrneÄŸin bir çocuk aynı anda iki dil öÄŸrendiÄŸinde eÅŸzamanlı edinim kavramı kullanılmaktadır

2- Ardışık dil edinimi: Birinciden sonra ikinci dil öÄŸrenilmesi ardışık edinimdir. “Ardışık dil ediniminin” önemli bir özelliÄŸi, ikinci dilin bir yaşından sonra 4 ila 8. yaÅŸ hatta 5 ila 10. yaÅŸ aralığında öÄŸrenilmeye baÅŸlanmasıdır.

Ä°lk dil edinildikten sonra diÄŸer dilin edinilmesi durumudur.

ÇocuÄŸuma yabancı dili öÄŸretirken hangi yöntemi uygulamalıyım?

En bilinen yöntemlerden biri de OPOL (one-parent-one-language), yani “bir ebeveyn-bir dil” dir. Bu yöntemde her ebeveyn, çocuklarıyla iletiÅŸim kurarken bir dil kullanır, böylece çocukları her iki dili de aynı anda öÄŸrenir.

1. Evde azınlık dili

Evde sadece azınlık dili kullanılır. Çocuk evde sadece azınlık dilini kullanırken, dışarıda, yaÅŸanılan ülkenin dili kullanılır. Bu metodun avantajı, ailenin, evde ortak bir dil kullanıyor olması ve azınlık diline maruz kalınan sürenin daha uzun olmasıdır.

2. BaÄŸlam metodu veya yer & zaman metodu. Bu metodda ebeveyn baÄŸlama göre, yani içinde bulunulan duruma göre konuÅŸacağı dili seçer. Bu kimi zaman bulunduÄŸunuz yer veya birlikte olduÄŸunuz kiÅŸiler, kimi zaman da önceden karar verilmiÅŸ belirli saat veya günler olabilir. ÖrneÄŸin, sadece tek dilli çocukların olduÄŸu bir oyun grubundaysanız ve diÄŸer çocukların da size anlamasını istiyorsanız, bu dili konuÅŸursunuz. DiÄŸer bir örnek de, belli günler ya da günün belli saatlerinde, belirli bir dili konuÅŸmak. Bu durum tam olarak çift dilli bir çocuk yetiÅŸtirmenizi saÄŸlayamayabilir fakat ailenin öÄŸretmek istediÄŸi dile daha fazla maruz kalmasına kesinlikle katkıda bulunacaktır. Bu metodun muhtemel bir dezavantajı, bir süreklilik saÄŸlanamayabileceÄŸi için çocuklarda kafa karışıklığına yol açabilmesidir.

Bebekler dil geliÅŸimi ve öÄŸrenimine donanımlı olarak doÄŸarlar. Dünyaya geldikleri andan itibaren de insan sesini, insan sesleri içerisinde de annelerinin seslerini ayırt edebilirler.

Fiziksel ve dilsel geliÅŸimin bütün çocuklarda aynı olmadığını, bu geliÅŸimin çocuktan çocuÄŸa farklılık göstereceÄŸini bilmek ile birlikte; “GeliÅŸmenin diÄŸer görünüşlerinde olduğu gibi dil yeteneği de (bütün çocuklarda) aynı değildir. Uzmanlar bir çocuk ilk kelimeyi 10. ayda diÄŸer biri 20. ayda söyleyebilir, bir çocuk kompleks cümleleri 5,5 yaşında diÄŸeri 3 yaşında kullanabilir.” diyerek açıklamıştır.

AraÅŸtırmalar dil ediniminin anne karnında sesleri duyması ile baÅŸladığını belirtiyor. Özellikle bebeklerde 0 - 12 ayın beynin en aktif dönemi olduğu, daha sonra 0-2 yaşın kritik bir dönem olduğunu belirtiyor. Bu zamanlarda bebek eş zamanlı olarak verilen dilleri kaydeder alır ve öÄŸrenir. DiÄŸer önemli dönem ise okul öncesi dönemdir. Çocuk ikinci yabancı dil ile ne kadar erken tanışır ise edindiği dillerin ses ve cümle yapılarını en üst düzeyde öğrenir. Bu yüzden çocuğunuza hangi dili tanıştırmak isterseniz ne kadar erken baslarsanız o kadar faydalı olur.

İncelenen kaynak makale: “Yabancı Dil Öğretiminde Kullanılan  Yöntemler, Kullanım Özellikleri ve Eleştiriler”

 

Yazar Hakkında

/images/whatsapp-image-2021-09-08-at-164554.jpeg

Leman Tatlı

İngilizce Öğretmeni

Yazar hakkında

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap