Akıl ve Zeka Oyunları Hakkında Bilmek İstedikleriniz

GeçtiÄŸimiz hafta Adana Akıl ve Zeka Oyunları Ä°l Formatörü Yeliz Demir’i daha yakından tanımıştık. Akıl ve zeka oyunları konusuna bir baÅŸlangıç yapmıştık. Åžimdi yazımızın devamında sizlerleyiz. Yeliz hocam bilgilerini bizlerle paylaÅŸmaya devam ediyor.

Ne kadar gönlünüzü vermiÅŸsiniz bu konuya, akıl ve zeka oyunlarını yaygınlaÅŸtırmak için ülke geneli ve özelinde ve Adana’da ne tür çalışmalar yapılıyor?

Akıl ve Zeka Oyunlarına ilgim 9 yıl önce aldığım tek bir oyun ile baÅŸladı. Bu oyunu yönergeleri doÄŸrultusunda oynadık ama sonra bu oyun bizim elimizde birçok farklı oyuna dönüÅŸtü. Sonra atık materyal ve malzemelerle oyunlar yapmaya baÅŸladım. Önce evde kızımla sonra okulda öÄŸrencilerimle bu el yapımı oyunları oynamaya baÅŸladım. Okul sıralarına, hatta sınıf duvarlarına (bu konuda çok fazla uyarı alsamda J) oyunlar çizdim, boyadım. Çünkü oyunları satın almak ciddi bir maliyetti. Bir süre sonra sadece eÄŸlenmek, iletiÅŸim kurmak için yaptığım bu çalışmaların çocuklar üzerinde farklı beceriler, kazanımlar ortaya çıkardığını gördüm. Aynı geliÅŸim ve deÄŸiÅŸimi evde kızımda da fark ediyordum. Evde nerdeyse her gün bir oyun tasarlıyorduk. EÅŸim de çok oyunsever bir baba olduÄŸundan oyunları tasarlarken bana desteÄŸi çok olmuÅŸtur.

Oyun ve oyunlaÅŸtırma çok uzun yıllardır var; ama benim süreci anlamam, keÅŸfetmem ve bu iÅŸe gönül verme serüvenim böyle baÅŸladı. Sonra bu alan ile ilgili eÄŸitimleri araÅŸtırdım. Aldığım eÄŸitim devamında baÅŸka eÄŸitimler almamı saÄŸladı. Sonra akıl ve zeka oyunları ile ilgili projeler yazdım, öÄŸrencilerimle beraber materyaller hazırladım. Hazırladığım farklı farklı projeler EÄŸitimde Ä°yi Örnekler Konferansına 3 yıl üst üste seçildi. EÄŸitimde iyi örnekler konferansına öÄŸrencilerim ile beraber birden fazla sunum ve atölye çalışmasına davet edildik. Ulusal çocuk kongrelerine yine öÄŸrencilerimle birlikte yaptığımız çalışmaları sunmak için davet edildik ve sunumlarımızı projelerimizi aktardık. Birçok TUBÄ°TAK sergisine projelerimizle katıldık. Bu çalışmaları yaparken bir yandan da alan ile ilgili eÄŸitimleri almaya devam ettim; hala da ediyorum. Çünkü bu alan içinde çalışmak için sürekli kendinizi geliÅŸtirmeniz ve yenilemeniz gerekiyor. 21.yüzyıl becerilerine hakim olmak öÄŸrencileri iyi anlamak ve etkili bir anlatım yöntemi bulabilmeniz için sizin sürekli “öÄŸrenen” olmanız gerekli.

Ülke genelinde Milli EÄŸitim Bakanlığı tarafından birçok çalışma yapılmakta ve bu alanla ilgili mesleki geliÅŸim eÄŸitimleri verilmektedir. Bakanlığımız kendi bünyesinde Zeka Oyunları EÄŸitimleri açmakta ve bu alana ilgi duyan öÄŸretmenleri eÄŸitimlere alarak illerde yaygınlaÅŸtırılması için çalışmalar yapmaktadır. Son yıllarda STK lar ile iÅŸbirliÄŸi yapılarak Akıl ve Zeka oyunları eÄŸitim süreci yaygınlaÅŸtırma süreci hız kazandı. Ülke çapında çeÅŸitli turnuvalar düzenlenmeye baÅŸlandı. Yine bu alanı da içinde barındıran tasarım ve beceri atölyeleri illerde kurulmaya baÅŸlandı. Adana ilinde Adana Ä°l Milli EÄŸitim MüdürlüÄŸü onayı ile talep olan tüm ilçelerde öÄŸretmenlere Zeka Oyunları mahalli hizmet içi öÄŸretmen eÄŸitimleri düzenleniyor. Alana ilgili olan, merak eden, öÄŸrenmek isteyen öÄŸretmenlerimiz bu kurslara baÅŸvuru yaparak eÄŸitim alıyorlar. Yine Halk EÄŸitim Merkezlerimizde Zeka Oyunları ÖÄŸreticiliÄŸi kursları açılmakta ve yine alana ilgisi olan öÄŸretmenlik lisans mezunu olan, lisans mezunu olup bu alana ilgisi ve merağı olan formasyon sahibi eÄŸitimciler Halk EÄŸitim Merkezlerine baÅŸvuru yaparak zeka oyunları eÄŸitimleri almaktadırlar.

Yine Adana ilinde Tüm Akıl ve Zeka Oyunları severler daha fazla bilgi ve beceri sahibi olmak için federasyon eÄŸitimleri talep ettikleri takdirde de ve ilimizde bu eÄŸitimler de özel olarak açılmaktadır.

Zeka Oyunları eÄŸitimlerine katılan eÄŸitimciler daha sonra okullarında öÄŸrencilerine kurslar açarak öÄŸrencileri ile paylaşımlarda bulunabiliyorlar. Gençlik merkezleri de kurslar açarak, turnuvalar düzenleyerek bu eÄŸitimlerin yaygınlaÅŸtırılmasına destek olmaktadır.

Ä°limizde Akıl ve Zeka Oyunlarını yaygınlaÅŸtırılması ve farkındalık oluÅŸturması açısından son yıllarda düzenli olarak Akıl ve Zeka Oyunları ilçe turnuvaları yapılmakta, son iki yıldır Geleneksel Adana Akıl ve Zeka Oyunları Ä°l Turnuvası yapılmaktadır. Bu çalışmaları birlikte iyi koordine ettiÄŸimiz bir ekibimiz var. Bu ekip içinde yer almaktan gurur duyduÄŸumu ifade etmek isterim.

Düzenli oynandığında ÅŸu, ÅŸu özellikleri kazanıyor çocuklarımız diyebileceÄŸiniz özellikler var mıdır?

Düzenli oyun oynayan çocuklar mutlu, huzurlu ve iletiÅŸim becerisi geliÅŸmiÅŸ çocuklardır. Oyun oynayan çocukların tek başına oturup oyuncakları ile oynamasından bahsetmiyorum. Ä°çinde yaÅŸam olan, dinamiklik olan iletiÅŸim olan, duygu olan, iÅŸbirliÄŸi olan, sohbet edilen oyunlardan bahsediyorum. Çocuklar oyun oynarken sıra beklemeyi, oyunda kuralların var olduÄŸunu ve bu kurallara  uyulması gerektiÄŸini, saygı ve hoÅŸgörüyü, bireysel olarak problem çözmeyi, oyun sonunda tebrik etmeyi ve edilmeyi öÄŸrenirler. Yine grup oyunları oynayan çocuklarımız iÅŸbirliÄŸini, paylaÅŸmayı, ortak hareket etmeyi, birlikte mücadele etmeyi, görev bilincini kazanırlar. “Puzzle” nın bir parçası olmanın hazzını yaÅŸarlar.

Oyun hayatın tam da kendisidir. Oyun içinde hoÅŸgörü, sevgi, saygı, iÅŸbirliÄŸi, sabır, sıra bekleme, empati kurma, heyecan, bazen hırs, biraz kaygı, kazanma, kaybetme, problem çözme, birden fazla olasılığı düÅŸünme, birden fazla çözüm önerisi, fikir paylaşımı, ortak fikir ve daha sayabileceÄŸim bir çok duygu ve beceri mevcut. Ä°ÅŸte bunların hepsi oyun ile öÄŸrenilen kazanılan beceriler; yani tam da hayatın kendisi. Çocukların ilk oyun arkadaÅŸları anne ve babalarıdır.

Akıl ve Zeka Oyunları eÄŸitimleri almak isteyen çocuklarda süreç nasıl baÅŸlayıp devam ediyor.

Biz “Adana Akıl ve Zeka Oyunları Atölyesi” ekibi olarak yaptığımız çalışmalarda çocukları oyun arkadaşımız olarak atölyelerimize alıyoruz. Öncelikle oyun arkadaÅŸlarımızla iletiÅŸim kurmamız ve birbirimize alışmamız gerekli. Ä°lk etkinliklerimiz bu yönde oluyor. Sonrasında baÅŸlangıç noktamızı belirleyen, öncelikli becerileri ön plana çıkaran oyunlarımız ile devam ediyoruz. Ä°ÅŸte bu süreç bize öÄŸrencinin yetkinlikleri ile ilgili bilgi veriyor. EÄŸitimler üç periyot ÅŸeklinde planlanıyor. Periyot planlamamız aldığımız dönütlere göre deÄŸiÅŸebiliyor.

Periyotlar sonunda aylık tuttuÄŸumuz gözlem notlarımız var. Bu gözlem notlarımız bize çocuÄŸumuzun becerilerdeki geliÅŸim düzeyini ve kazanmış olduÄŸu yeni beceriler hakkında bilgiler veriyor. Veliler ile genel olarak oyunlar hakkında konuÅŸuyoruz, çünkü bizim için velinin çocuk ile oyun oynaması ve bu yol ile iletiÅŸim kurması çok önemli…Biz oyun atölyelerimizde küçük öÄŸrenenler yetiÅŸtiriyoruz. Ve bu küçük öÄŸrenen eÄŸitmenlerin evdeki öÄŸrencileri; anne babaları varsa abi ve ablaları oluyor. Ä°ÅŸte bu zincirleme öÄŸrenme ve öÄŸretme yöntemi bizim en büyük kazancımız….

Oyunların öÄŸretim aÅŸama ilkeleri var. Çocuk için oyun belirleyebilmek bizim için ilk süreç. Sonrasında bu oyunların öÄŸretimi var bu da ikinci süreç…Oyunların kazandırdıkları ve çocuklardan aldığımız dönütleri ölçmek, arttırmak üçüncü süreç. Üçüncü süreç bizim en yoÄŸun çalıştığımız ve katettiÄŸimiz yolu gösteren son periyot..

Biz Akıl ve Zeka Oyunları Atölyesinde EÄŸitim çalışmalarımızı alanında iyi çalışan eÄŸitimcilerimiz ile yapıyoruz. BaÄŸlı bulunduÄŸumuz bir kurum yok. Ancak atölyelerimizi yaptığımız bize kapılarını sonuna kadar açan kurum da, bize ait olan iki büyük atölyemiz var. Bu kurum içindeki atölyelerimizde iki farklı çalışma yapıyoruz.  Ä°lk çalışmamız Akıl ve Zeka Oyunları ÖÄŸrenci Akademisi. Ä°kinci çalışmamız Akıl ve Zeka Oyunları ÖÄŸretmen Akademisi.

ÖÄŸrenci Akademisinden az önce bahsettim, öÄŸretmen Akademisi çalışmalarımızda her ay düzenli olarak gönüllü öÄŸretmen atölyeleri düzenlemeye çalışıyoruz. Oyun tasarımları yapıyoruz, farklı farklı oyunları oynuyoruz, tartışıyoruz. Bildiklerimizi paylaşıyoruz-tabii biz de katılımcılardan çok ÅŸey öÄŸreniyoruz. Ayrıca özel olarak yaptığımız federasyon eÄŸitimleri de oluyor. Bu eÄŸitimler federasyona yapılan talepler doÄŸrultusuda düzenleniyor..

Adana ölçeÄŸinde düÅŸündüÄŸümüzde bile karşımıza bir çok eÄŸitmen çıkıyor, atölyeler açılıyor, ebeveynlerin çocuklarını götürecekleri yeri tercih ederken nelere dikkat etmeli sizce?

            Evet, bu konuda haklısınız, çünkü bu alan billboardlarda reklama dönüÅŸen ve pazarı açık olan ticari bir alan. Öncelikle her atölye programının kendi çocuklarına uygun olacağını düÅŸünmesinler. Birkaç saatlik atölyeler eÄŸlencelidir. Mutlu ayrılır çocuklar ama kazanım yönü zayıftır. EÄŸitmenin bu alanla ilgili yeterli bilgi ve donanıma sahip olması çok önemlidir. Çünkü çıktının doÄŸru olabilmesi için girdilerin, verilerin doÄŸru yöntemlerle iÅŸi bilen kiÅŸiler tarafından yüklenmesi gerekli. Bizim çıktılarımız çocuklarımız. Onlara dokunan her elin doÄŸru olması gerekli. Atölyeleri belirlerken eÄŸitimciyi mutlaka araÅŸtırmalarını ve atölye programının içeriÄŸinin belirlenen süre içinde tamamlanıp tamamlanamayacağını tespit etmeleri gerekli. Akıl ve Zeka Oyunları baÅŸlı başına bir öÄŸretim metodu ve programıdır. Bir paket programın yanında hediye edilemez veya sunulamaz. Ders notu deÄŸildir, öÄŸrenme alanlarının geliÅŸtirilmesi söz konusudur. Atölye programlarında eÄŸitimcinin, çalıştığı kurumu ya da eÄŸitimin yapıldığı kurum referans kabul edilmemelidir. EÄŸitimcinin kendisi ve çalışmaları referanstır. Akıl ve Zeka oyunlarında kalabalık atölye çalışmalarının yapılmasını uygun bulmuyorum. Gruplar 4 – 6 kiÅŸi ile sınırlandırılmalıdır. Akıl ve Zeka Oyunları eÄŸitimleri uzun soluklu eÄŸitimlerdir. Kısa süreli eÄŸitimlerde öÄŸrenci sadece oyunları öÄŸrenir ve eÄŸlenir.

Son olarak Adana akıl ve Zeka oyunları Atölyesi  hakkında ebeveynlere ne söylemek istersiniz?

Yaptığımız çalışmalar çocuk ve oyun temelli çalışmalardır. Farklı program çalışmaları yapıyoruz.

Akıl ve Zeka Oyunların da kazandırdığımız becerileri Stem atölyemizde bilimsel proje basamaklarında deneyimliyoruz. Bir atölye çalışması, diÄŸer atölye çalışmasını destekliyor. Materyal ve malzememiz çok, hayal gücümüz sınırsız, gülümsememiz hep yüzümüzde, çocuklar hep etrafımızda. En sevdiÄŸimiz iÅŸi yapıyoruz…HEP OYUN OYNUYORUZ….UÄŸur Okulları Adana Kampüsün’de bulunan atölyelerimizin kapıları sevgili çocuklara ve deÄŸerli ailelerine her daim açık J. Her hafta sonu cumartesi günü 4 oyun saatli atölye programı yapıyoruz. Bilgi almak, süreci ve iÅŸleyiÅŸi merak eden tüm arkadaÅŸlarımızı tanış olmak için bekleriz.

 

İnstagram: @adanazekaoyunlarıatolyesi

Yazar Hakkında

/images/whatsapp-image-2020-03-15-at-132525.jpeg

Yeliz Demir

Öğretmen/ Meb Zeka Oyunları Formatörü/ Tazof Usta Eğitmeni

Yazar hakkında

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap