2-7 Yaş Beyin Gelişimi İçin Neden Bu Kadar Önemlidir

Zengin deneyimler - oyundan sanata ve ilişkilere kadar - küçük bir çocuğun gelişimini temelde şekillendirir.

Albert Einstein çocukken, çok az insan onun bilime yapacağı olağanüstü katkıları tahmin ediyordu. Dil gelişimi gecikti ve ebeveynlerini bir doktora danışacak kadar endişelendirdi. Kız kardeşi bir keresinde Einstein'ın "dil konusunda o kadar zorluk çektiğini ve etrafındakilerin onun asla öğrenemeyeceğinden korktuğunu" itiraf etmişti. Bu çocuk, potansiyel gelişimsel gecikmelerden Einstein olmaya nasıl geçti?

Bu sorunun cevabının bir kısmı, Einstein'ın 5 yaşındayken her bir ebeveyninden aldığı iki armağanda sembolize ediliyor. Einstein bir hastalıktan bütün gün yataktayken babası ona bir pusula verdi. Einstein için bilime olan merakını ateşleyen gizemli bir araçtı. Kısa bir süre sonra yetenekli bir piyanist olan Einstein'ın annesi Einstein'a bir keman verdi. Bu iki armağan, Einstein'ın beynine tam da doğru zamanda farklı şekillerde meydan okudu.

Çocukların beyinleri, kritik dönemler adı verilen ataklarla gelişir. İlki 2 yaş civarında, ikincisi ise ergenlik döneminde ortaya çıkıyor. Bu dönemlerin başında beyin hücreleri (nöronlar) arasındaki bağlantıların (sinapsların) sayısı ikiye katlanır. İki yaşındaki çocuklarda yetişkinlere göre iki kat fazla sinaps vardır. Beyin hücreleri arasındaki bu bağlantılar öğrenmenin gerçekleştiği yer olduğundan, iki kat fazla sinaps beynin yaşamın diğer herhangi bir zamanından daha hızlı öğrenmesini sağlar. Bu nedenle, çocukların bu aşamadaki deneyimlerinin gelişimleri üzerinde kalıcı etkileri vardır.

Beyin gelişiminin bu ilk kritik dönemi 2 yaş civarında başlar ve 7 yaş civarında sona erer. Çocuklar için bütünsel bir eğitimin temelini atmak için önemli bir fırsat sağlar. Bu kritik dönemi en üst düzeye çıkarmanın dört yolu, öğrenme sevgisini teşvik etmek, derinlik yerine genişliğe odaklanmak, duygusal zekaya dikkat etmek ve küçük çocukların eğitimine sadece "gerçek" öğrenmenin habercisi olarak davranmamaktır. 

ÖĞRENME SEVGİSİNİ TEŞVİK EDİN

Küçük çocukların performansa odaklanmak yerine öğrenme sürecinden zevk almaları gerekir. Eğitimciler ve ebeveynler, yeni etkinlikleri denemenin ve yeni bir şeyler öğrenmenin zevkini vurgulayabilir. Çocukların, hataların öğrenmenin hoş ve normal bir parçası olduğunu anlamalarına yardımcı olmalıyız.

Bu dönem aynı zamanda bir büyüme zihniyetinin - yeteneklerin ve yeteneklerin doğuştan sabitlenmek yerine çaba ile geliştirildiği inancı oluşturma zamanıdır. Eğitimciler çocukları etiketlemekten veya yetenekleri hakkında evrensel ifadeler kullanmaktan kaçınmalıdır. "Çok akıllısın" gibi iltifatlar bile ters etki yapar. Bunun yerine ısrarı vurgulayın ve öğrenme için güvenli alanlar yaratın. Sonuçları sabitlemek yerine süreç üzerinde heves gösterirsek, çocuklar öğrenmeyi sevmeyi öğreneceklerdir. 

DERİNLİĞE DEĞİL, GENİŞLİĞE ODAKLANIN

Bu gelişim aşamasında sonuçlara odaklanmaktan kaçınmanın bir yolu, beceri geliştirmenin derinlikten ziyade genişliğini vurgulamaktır. Çocukları çok çeşitli etkinliklere maruz bırakmak, çeşitli alanlarda becerilerin geliştirilmesi için bir temel oluşturur. Bu, çocukları müzik, okuma, spor, matematik, sanat, bilim ve dillerle meşgul etme zamanıdır.

David Epstein, Range adlı kitabında, deneyimin genişliğinin genellikle göz ardı edildiğini ve yeterince takdir edilmediğini savunuyor. Tek bir faaliyette mükemmelliğe odaklanmak hayatın bir noktasında uygun olabilir. Ancak hızla değişen dünyamızda gelişen insanlar, ilk önce birden fazla alandan nasıl yararlanılacağını öğrenen ve yaratıcı ve soyut düşünen kişilerdir. Başka bir deyişle, toplumumuzun çok yönlü bireylere ihtiyacı var.

Çok yönlü olmak özellikle 2-7 yaş arası çocuklar için önemlidir. Gelişmekte olan beyinleri çok çeşitli becerilere dalmaya hazırdır. Epstein'ın dediği gibi bu "örnekleme dönemi" bir bütündür. Bu, çocukların menzilini geliştirecek penceredir. Daha sonra uzmanlaşmaları için bolca zaman var.

DUYGUSAL ZEKAYI GÖZDEN KAÇIRMA

Evet, çocukların iyi okumasını ve matematiğin temellerini öğrenmesini istiyoruz. Ancak duygusal zekayı da göz ardı etmemeliyiz. Beyin gelişiminin bu ilk kritik döneminde öğrenmenin avantajları, nezaket, empati ve takım çalışması gibi kişilerarası becerilere kadar uzanmalıdır.

Daniel Siegel ve Tina Payne Bryson, The Whole-Brain Child adlı kitaplarında çocukların empatisini geliştirmenin önemini açıklıyorlar . Empati, kişinin duygularını kabul etmesiyle başlar. Bu nedenle, bu yaş grubundaki çocuklara ilk önce duygularını etiketlemeleri ("üzgün hissediyorum") ve ardından onlara neyin bu şekilde hissettirdiği hakkında hikayeyi anlatmaları için yardım etmeyi öneriyorlar ("Üzgün ​​hissediyorum çünkü dondurma istedim ve sen hayır dedin") . Çocuklar duyguları etiketleme pratiği yaptıktan sonra, eğitimciler onları başkalarının duygularını düşünmeye teşvik eden sorular sormaya başlayabilir.

KÜÇÜK ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNİ YALNIZCA "GERÇEK" ÖĞRENMENİN ÖNCÜ OLARAK GÖRMEYİN

Çocukların beyinleri, bu kritik aşamada benzersiz bir şekilde bilgiyi emebilir. Zeka, öğrenme yeteneği olarak tanımlanırsa, 2 ile 7 yaş arasındaki çocuklar gezegendeki en zeki insanlar olabilir.

Araştırmalar, beyin gelişiminin bu ilk kritik döneminden sonra bazı becerilerin hemen hemen öğrenilemeyeceğini gösteriyor. Örneğin, araştırmalar, bu yaş aralığındaki çocukların, ana dil ile aynı düzeyde ikinci bir dile hakim olmalarını sağlayarak, dil gelişimi modellerini öğrenmeye en uygun olduklarını gösteriyor. Bununla birlikte, çocuklar 8 yaşına geldiklerinde, dil öğrenme yeterlilikleri azalır ve ikinci diller anadilleri kadar konuşulmaz. Aynı yaş etkisi, mükemmel perde gibi müzikal yetenekleri öğrenirken bulunur .

Einstein'ın ebeveynlerinin, onu bir Nobel Ödülü'ne götürecek olan alan olan fizik derslerine kaydettirmemiş olması dikkat çekicidir. Bunun yerine, Einstein'ın babası onu bir mühendis olarak işine dahil etti. Annesi, müziği sevmesini ve takdir etmesini istediği için onu keman derslerine kaydettirdi. Her iki etkinlik de genç zihnini bütünsel olarak geliştirmek için çalıştı. Erken çocukluk eğitimini “gerçek” eğitimin habercisi olarak düşünmek cazip geliyor. Ancak bunlar en önemli yıllar olabilir. 

Kaynak: https://www.edutopia.org/article/why-ages-2-7-matter-so-much-brain-development

Yazar Hakkında

/images/manolya-1.png

Manolya GÜMÜŞAY

Eğitim Koçu

annerehberi.com.tr yazarı

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap