ARI AKADEMİ MONTESSORİ OKULU

Montessori Eğitim Sisteminin Adana’daki öncüsü şüphesiz Arı Akademi’dir. Okullara ve eğitim sistemlerine yer verirken Montessori Eğitim Sistemini es geçmek doğru olmazdı. Projem dolayısıyla ziyaret ettiğim Arı Akademi’den ben bile bu yaşımda çok şey öğrenmiş olarak ayrıldığımı söyleyebilirim. Kendisi de anne ve de eğitim gönüllüsü olan okulun kurucusuyla 2 saatlik müthiş sohbetin ardından bana, okulu, hedeflerini ve eğitim materyallerini tek tek anlatarak Arı Akademi’ yi gezdirdi. Çok güzel bir röportaj şimdi sizleri bekliyor. Arkanıza yaslanın ve yazımızın keyfini çıkarın.

OKULUNUZDA UYGULAMAKTA OLDUĞUNUZ EĞİTİM SİSTEMİNİZDEN BAHSEDER MİSİNİZ?

Okulumuzda Montessori Yöntemi uyguluyoruz. Montessori yöntemi dünyanın bir çok ülkesinde yüz yılı aşkın bir süredir uygulanan bir yöntemdir.

Çocuklar müthiş bir öğrenme arzusuyla doludurlar. İşte bu Montessori okullarının atan kalbidir. Yaşamlarının kıymetli ilk 6 yılında bedenleri nasıl besin ve oksijene ihtiyaç duyuyorsa, onları nasıl özenle besliyorsak, beyinler, ruhları da gelişmek için gerekli ortam ve araçlara ihtiyaç duyar. Bu 6 yıllık dönemde beyinleri "emici zihin" ve "duyarlı dönemler" denilen özel süreçler geçirir. Yani ne verirsen onu alır, her şeyin bir zamanı vardır. Maria Montessori işte bunların farkına varıp, çocuğu gözlemlemiş ve buna uygun ortam ve beynin her bölümünü tek tek geliştirecek özel materyaller tasarlamış. İşte biz onların gelişeceği, onlara uygunluğu belirlenen bu ortamları hazırlarsak, ortama bu özel 135 parça materyali koyarsak ve bir de bunları nasıl kullanacağını, çocuğa nasıl yaklaşacağını, her çocuğun farklı öğrenme şekli, süresi ve hızına sabırla saygı duyup onu ihtiyacı olduğunda destekleyecek eğitmenleri sağlarsak çocuk kendini ulaşabileceği en üst seviyeye kadar geliştirebilir. İşte Montessori Yöntemi budur. Montessori okullarında çocuklar tam bir birey muamelesi görürler, yani birinin ona soracağı sorular saygı duyduğu bir yetişkine sorduğuna oldukça benzerdir. "Mutlu mu? ", " Öğreniyor mu? ", "Bağımsız mı? ", "Arkadaş canlısı mı?", "Yaptığı işe odaklanabiliyor mu?", "İlgi alanlarını besleyecek bir şeyler yapmış mı?"

 

BU SİSTEMİ UYGULAMANIZ İÇİN ALAN, MEKAN ve MATERYALLERİNİZİN TAMAMI UYGUN MU?

Mekan ve materyallerimizin hepsi Montessori Yöntemine uygundur. Okulumuz sekiz senedir faaliyet göstermektedir ve bunun altı senesi Montessori yöntemi uygulanıyor. Birazcık Montessori diye bir şey olacağına kesinlikle inanmıyoruz. Bu yöntem mekanı, materyalleri, felsefesi, öğretmen ve veli eğitimiyle tamamen bir bütündür. Bir yerde oynama yapıldığında aslında sistemin tamamı zarar görür.

 

OKULUNUZDA VERECEĞİNİZ OKULÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINI PLANLARKEN NELERİ GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURDUNUZ?

Bu yöntemi seçerken çok ciddi bir araştırma ve gözlem yaptık. Toplumsal ihtiyacımız ne, çocuğun ihtiyacı nedir? Biz nasıl bir çocuk yetiştirmek istiyoruz, çocuk nelere ihtiyaç duyuyor. Bunları değerlendirdiğimizde karşımıza çıkan en doğru yöntem Montessori yöntemi oldu. Dünyada yüzyıldan uzun bir süredir uygulanan bu yönteme belki de çağımızda her zamandan daha çok ihtiyaç olduğunu düşündük. İçinde yaşadığımız çağda ve toplumumuzda çocuğun gelişmesi için gereken birçok şey elinden alınmış durumda. Hatta çocuğun gelişimini olumsuz yönde etkileyecek telefon, tablet, bilgisayar ve aşırı korumacı ebeveynler çocuğun gelişimini ciddi olarak engelliyor. Her geçen gün daha fazla rahatsız olduğumuz bir nesille karşılaşıyoruz. Bunu gördükçe biraz daha telaşlanıp iyi çocuk yetiştirme yönünde daha fazla şey yapmaya çalışıyoruz. Sonuçta attığımız adımlar onun yapabilirliğini, kendisi olmak için yapmaya ihtiyaç duyduğu her şeyi elinden alıyor. Sonra Adana şu anda uyuşturucu kullanımında Türkiye’de birinci sırada ve başlama yaşı 13-14 civarı. Bu sanmayın ki az gelişmiş bölgelerde, doyumsuz yetişmiş her çocukta karşımıza çıkıyor. Çocuk “Kendim yapabilmem için bana yardım et” diyor. Biz ise yorulmasın, üzülmesin diye onun için her şeyi yapıyoruz. Montessori yönteminde çocuğun psikolojik ve fiziksel doyumu, bedeninin ve ruhunun ihtiyacını karşılaması, kendi ayakları üzerinde durmaya çalışma çabası ön plandadır.

ÇOCUKLARIMIZA EĞİTİM VERECEK ÖĞRETMENLERİ HANGİ KRİTERLERE GÖRE SEÇİYORSUNUZ?

Öğretmenlerimizde aradığımız temel kriter bu işe gönül verecek istek, ruh ve ritim olması. Bizim için bir öğretmenin nerden mezun olduğu değil, ne yapmak istediği, ne kadar sakin olduğu, ne kadar gelişmeye açık olduğu önemli. Bu iş yürek ister, emek ister. Montessori öğretmenliği klasik sistemdeki öğretmenlikten çok zordur. Çocukların hepsini karşına dizip bir şey anlatmak kolaydır (otorite sensin), çocuk ayakkabısını giymek için zorlandığında hemen eğilip giydirivermek kolaydır ama onun kendi yapmasını beklemek sabır ister. Her çocuğa aynı programı uygulamak kolaydır. Ama Montessori yönteminde her çocuğun bireysel planı vardır. Çocuğu gözlemleyerek yapılacak planlar. Bu yüzden bunları baştan anlatır ve deneme süreci sonunda bizimde yetilebileceğine inandığımız arkadaşlarımızla yola çıkarız. İster yeni mezun, ister on yıllık öğretmen olsun hiç bir şey bilmediğini kabul edip eğitime başlarız. Her öğretmenin eğitimi yaklaşık iki yıl sürer. Tabii ki bu sırada temel eğitimi aldıktan sonra sınıflarda yardımcı öğretmen olarak çalışıp teorik ve pratik eğitimi aynı anda devam ettirirler.

 

MONTESSORİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETMENLERİN AYRI BİR EĞİTİME TABİ TUTULUYOR MU?

Kesinlikle ayrı bir eğitime tabii tutuluyor. Montessori öğretmenliği bambaşka bir iş. Çocuğa saygı duymayı içselleştirmek, onun gelişimine göre hareket etmek çok ciddi bir eğitim ister. Tabii ki materyalleri kullanmak ve bunu çocuğa sunmak da çok ciddi bir eğitim gerektiriyor. Mesela çocuğa materyal sunarken çok az kelime kullanmak ve göz teması kurmak çok önemli. Her hareketi çok yavaş yapmak önemli. Klasik sistemde biz çocuğa anlatırız. Kelimeler devrededir. Oysa çocuk ne dediğimize değil ne yaptığımıza bakar. Çocuk 7 yaşına kadar somut öğrenir. Öğretmenler ve tüm kadro sadece başlangıçta değil sürekli eğitime tabii tutulur.

 

SINIFLARINIZ KAÇ KİŞİLİK?

24-36 ay arası grup 18 kişilik gruplar halindedir, bu yaş grubunda her 6 çocuğa bir eğitmen düşecek şekilde planlama yapılır. 36 ay üstü 20 kişilik gruplar halindedir. Burada de her 10 çocuğa bir eğitmen olacak şekilde planlama yapılır. Bunlar Montessori yönteminin yüz yıllık deneyim sonucunda doğruluğu, işlerliği ispatlanmış kurallarıdır.

 

ÖĞRETMENLERİNİZ BRANŞ ÖĞRETMENLERİ Mİ?

Biz öğretmenlerimize “Montessori rehberleri” deriz. Çünkü çocuğun kendisi öğrenir, biz öğretmeyiz. Biz ona öğrenmesi için uygun ortam hazırlar ve ona rehberlik yaparız. Montessori rehberlerimiz çocuk gelişim eğitimi almış kişilerden oluşur. Ancak dünyada yıllardır bu yönteme duyulan hayranlık son yıllarda ülkemizde de artmaya başlayınca bir mühendis, bir tıp doktoru gibi çok alakasız gibi düşündüğümüz mesleklere sahip kişiler de bu eğitimi almaya ve uygulamaya başladı. Maria Montessori’de bildiğiniz gibi bir tıp doktoruydu. Şu anda öğretmenlerimiz çocuk gelişimci ama yüreğini koyan herkes Montessori rehberi olabilir.

Ayrıca, jimnastik, yoga, satranç, İngilizce derslerimize bu konuların branş öğretmeni girer. Onlar da Montessori felsefesine uygun davranmak zorundadır. Temel felsefe eğitimini alırlar.

 

SINFLARDA KAÇ ÖĞRETMEN GÖREV YAPMAKTADIR?

24-36 ay arası grupta 3 öğretmen vardır.

 36 ay üstünde 2 öğretmen vardır.

 

OKULUNUZ HANGİ YAŞ GRUBUNA HİZMET EDİYOR?

( ) 0-2 Yaş Grubu

(x) 2-3 Yaş Oyun Grubu

(x ) 3-4 Yaş Oyun Grubu

(x )  4-6 Yaş Okul Öncesi

( ) İlköğretim

( ) Ortaöğretim

OKULUNUZDA BESLENMEDE AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ MEVCUT?

(x) Sabah Kahvaltı

(x) Öğle Yemeği

(x) İkindi Kahvaltısı

( )  Akşam Yemeği

(x) Ara Öğünler ( taze ve kuru meyve her gün ara öğün olarak tüketilir.)

OKULUNUZDA YEMEK HİZMETLERİNDE HANGİSİNİ TERCİH EDİYORSUNUZ?

( ) Yemeği dışardan temin ediyoruz.

(x) Kendi mutfağımız var.

OKULUNUZUN SOSYAL, OKUL DIŞI AKTİVİTELERİ VAR MI? NELERDİR?

Ayda bir kez tiyatroya gidilir. Her ay işlenen projeye uygun gezi yapılacak mekan varsa proje odaklı gezi yapılır. Örneğin mevsimleri işlerken meteoroloji bölge müdürlüğüne ziyaret yapılır. Atatürk’ümüz konusu işlenirken Atatürk’ün evine ziyaret yapılır.

OKULUNUZDA HAVUZ VAR MI?

( ) Var                 ( x) Yok

BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR DAHİLİNDE ETKİNLİKLERİNİZ OLUYOR MU?

Evet. Çocuklarımız her özel günü, milli ve dini bayramlarımızı kutlarlar. Cumhuriyet Bayramı kutlaması her yıl demokrasi ne demek kavramını çocuğa somut olarak göstermek için “seçim yapıp, oy vererek “ kutlanır. En küçüğümüz bile oy kullanır. Sandığa atar. Bahçeye elma mı ekelim, armut mu, su tulumbası mı yapalım basketbol potası mı?.. gibi iki seçenek belirlenir. Çocukların önünde oylar sayılır. (her oy pusulası seçeceği şeye ait bir resimdir). Kazanan uygulanır.

ETKİNLİKLERİNİZDE VELİ KATILIMI OLUYOR MU?

Velilerimizle ayda bir kez gelişim seminerleri yaparız. Her yıl kahvaltı yaparız. Törenlerimize de velilerimiz uygun oldukları oran da katılıyor.

KÜÇÜK YAŞ GURUBU İÇİN UYKU ODA DÜZENİNİZ VAR MI?

(x ) Evet                            ( )  Hayır

 

OKULUN GÜVENLİĞİ VAR MI?

( ) Evet                              ( ) Hayır

Güvenlik görevlisi yok. Güvenlik sistemleri var.

 

OKULUNUZ SAAT KAÇ ARALIĞINDA AÇIK?

07:30 / 18:00

OKULUNUZ TAM GÜN MÜ YOKSA YARIM GÜNDE EĞİTİM VAR MI?

( ) Tam Gün                     ( )Yarım Gün

36 ay altını yarımgün kabul ediyoruz. Diğerleri tam gün.

OKULUNUZDA SAĞLIK HİZMETLERİNDE AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ MEVCUT?

(x ) Doktor Kontrolü      (Her gün, gerek olan her durumda)

(x ) Psikolojik Danışmanlık(haftada üç gün)

OKULUNUZDA EĞİTSEL FAALİYETLERDEN HANGİSİ/HANGİLERİ MEVCUT?

(x) Yabancı Dil Eğitimi

(x) Yüzme(Mayıs,Haziran,Temmuz)

(x) Satranç

(x) Müzik

(x) Jimnastik

(x ) Drama

(x) Orf Eğitimi

( ) Bale

( ) Akil Ve Zeka Oyunlar

Diğer …YOGA ………………………………., ………………………………………,…………………………………………….

OYUN GRUBUNUZ VAR MI?

( ) Evet                              ( X) Hayır

KARDEŞ OKULUNUZ VAR MI? (KİTAP, KIYAFET, OYUNCAK VS. LERİ İHTİYACI OLAN OKULLARLA PAYLAŞMA PROJESİ).

(x) Evet                             ( ) Hayır

 

OKULUN GÜNCEL BİLGİLERİ

Adres: Pınar Mh. 74065 Sk. No:9 SEYHAN/ADANA

Tel: 532 231 17 45

Web:  http://www.ariakademi.com/

Facebook: https://www.facebook.com/ariakademimontessori/

İnstagram: https://www.instagram.com/ariakademi/

  GÖRSELLER

 

 

     

Yazar Hakkında

/images/manolya-1.png

Manolya GÜMÜŞAY

Eğitim Koçu

annerehberi.com.tr yazarı

Yazarın tüm makaleleri

Yorum yap