ARI AKADEMÄ° MONTESSORÄ° OKULU
Montessori EÄŸitim Sisteminin Adana’daki öncüsü ÅŸüphesiz Arı Akademi’dir. Okullara ve eÄŸitim sistemlerine yer verirken Montessori EÄŸitim Sistemini es geçmek doÄŸru olmazdı. Projem dolayısıyla ziyaret ettiÄŸim Arı Akademi’den ben bile bu yaşımda çok ÅŸey öÄŸrenmiÅŸ olarak ayrıldığımı söyleyebilirim. Kendisi de anne ve de eÄŸitim gönüllüsü olan okulun kurucusuyla 2 saatlik müthiÅŸ sohbetin ardından bana, okulu, hedeflerini ve eÄŸitim materyallerini tek tek anlatarak Arı Akademi’ yi gezdirdi. Çok güzel bir röportaj ÅŸimdi sizleri bekliyor. Arkanıza yaslanın ve yazımızın keyfini çıkarın.
OKULUNUZDA UYGULAMAKTA OLDUĞUNUZ EĞİTİM SİSTEMİNİZDEN BAHSEDER MİSİNİZ?
Okulumuzda Montessori Yöntemi uyguluyoruz. Montessori yöntemi dünyanın bir çok ülkesinde yüz yılı aÅŸkın bir süredir uygulanan bir yöntemdir.
Çocuklar müthiÅŸ bir öÄŸrenme arzusuyla doludurlar. Ä°ÅŸte bu Montessori okullarının atan kalbidir. YaÅŸamlarının kıymetli ilk 6 yılında bedenleri nasıl besin ve oksijene ihtiyaç duyuyorsa, onları nasıl özenle besliyorsak, beyinler, ruhları da geliÅŸmek için gerekli ortam ve araçlara ihtiyaç duyar. Bu 6 yıllık dönemde beyinleri "emici zihin" ve "duyarlı dönemler" denilen özel süreçler geçirir. Yani ne verirsen onu alır, her ÅŸeyin bir zamanı vardır. Maria Montessori iÅŸte bunların farkına varıp, çocuÄŸu gözlemlemiÅŸ ve buna uygun ortam ve beynin her bölümünü tek tek geliÅŸtirecek özel materyaller tasarlamış. Ä°ÅŸte biz onların geliÅŸeceÄŸi, onlara uygunluÄŸu belirlenen bu ortamları hazırlarsak, ortama bu özel 135 parça materyali koyarsak ve bir de bunları nasıl kullanacağını, çocuÄŸa nasıl yaklaÅŸacağını, her çocuÄŸun farklı öÄŸrenme ÅŸekli, süresi ve hızına sabırla saygı duyup onu ihtiyacı olduÄŸunda destekleyecek eÄŸitmenleri saÄŸlarsak çocuk kendini ulaÅŸabileceÄŸi en üst seviyeye kadar geliÅŸtirebilir. Ä°ÅŸte Montessori Yöntemi budur. Montessori okullarında çocuklar tam bir birey muamelesi görürler, yani birinin ona soracağı sorular saygı duyduÄŸu bir yetiÅŸkine sorduÄŸuna oldukça benzerdir. "Mutlu mu? ", " ÖÄŸreniyor mu? ", "Bağımsız mı? ", "ArkadaÅŸ canlısı mı?", "Yaptığı iÅŸe odaklanabiliyor mu?", "Ä°lgi alanlarını besleyecek bir ÅŸeyler yapmış mı?"
BU SÄ°STEMÄ° UYGULAMANIZ Ä°ÇÄ°N ALAN, MEKAN ve MATERYALLERÄ°NÄ°ZÄ°N TAMAMI UYGUN MU?
Mekan ve materyallerimizin hepsi Montessori Yöntemine uygundur. Okulumuz sekiz senedir faaliyet göstermektedir ve bunun altı senesi Montessori yöntemi uygulanıyor. Birazcık Montessori diye bir ÅŸey olacağına kesinlikle inanmıyoruz. Bu yöntem mekanı, materyalleri, felsefesi, öÄŸretmen ve veli eÄŸitimiyle tamamen bir bütündür. Bir yerde oynama yapıldığında aslında sistemin tamamı zarar görür.
OKULUNUZDA VERECEĞİNÄ°Z OKULÖNCESÄ° EĞİTÄ°M PROGRAMLARINI PLANLARKEN NELERÄ° GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURDUNUZ?
Bu yöntemi seçerken çok ciddi bir araÅŸtırma ve gözlem yaptık. Toplumsal ihtiyacımız ne, çocuÄŸun ihtiyacı nedir? Biz nasıl bir çocuk yetiÅŸtirmek istiyoruz, çocuk nelere ihtiyaç duyuyor. Bunları deÄŸerlendirdiÄŸimizde karşımıza çıkan en doÄŸru yöntem Montessori yöntemi oldu. Dünyada yüzyıldan uzun bir süredir uygulanan bu yönteme belki de çağımızda her zamandan daha çok ihtiyaç olduÄŸunu düÅŸündük. Ä°çinde yaÅŸadığımız çaÄŸda ve toplumumuzda çocuÄŸun geliÅŸmesi için gereken birçok ÅŸey elinden alınmış durumda. Hatta çocuÄŸun geliÅŸimini olumsuz yönde etkileyecek telefon, tablet, bilgisayar ve aşırı korumacı ebeveynler çocuÄŸun geliÅŸimini ciddi olarak engelliyor. Her geçen gün daha fazla rahatsız olduÄŸumuz bir nesille karşılaşıyoruz. Bunu gördükçe biraz daha telaÅŸlanıp iyi çocuk yetiÅŸtirme yönünde daha fazla ÅŸey yapmaya çalışıyoruz. Sonuçta attığımız adımlar onun yapabilirliÄŸini, kendisi olmak için yapmaya ihtiyaç duyduÄŸu her ÅŸeyi elinden alıyor. Sonra Adana ÅŸu anda uyuÅŸturucu kullanımında Türkiye’de birinci sırada ve baÅŸlama yaşı 13-14 civarı. Bu sanmayın ki az geliÅŸmiÅŸ bölgelerde, doyumsuz yetiÅŸmiÅŸ her çocukta karşımıza çıkıyor. Çocuk “Kendim yapabilmem için bana yardım et” diyor. Biz ise yorulmasın, üzülmesin diye onun için her ÅŸeyi yapıyoruz. Montessori yönteminde çocuÄŸun psikolojik ve fiziksel doyumu, bedeninin ve ruhunun ihtiyacını karşılaması, kendi ayakları üzerinde durmaya çalışma çabası ön plandadır.
ÇOCUKLARIMIZA EĞİTÄ°M VERECEK ÖÄžRETMENLERÄ° HANGÄ° KRÄ°TERLERE GÖRE SEÇÄ°YORSUNUZ?
ÖÄŸretmenlerimizde aradığımız temel kriter bu iÅŸe gönül verecek istek, ruh ve ritim olması. Bizim için bir öÄŸretmenin nerden mezun olduÄŸu deÄŸil, ne yapmak istediÄŸi, ne kadar sakin olduÄŸu, ne kadar geliÅŸmeye açık olduÄŸu önemli. Bu iÅŸ yürek ister, emek ister. Montessori öÄŸretmenliÄŸi klasik sistemdeki öÄŸretmenlikten çok zordur. Çocukların hepsini karşına dizip bir ÅŸey anlatmak kolaydır (otorite sensin), çocuk ayakkabısını giymek için zorlandığında hemen eÄŸilip giydirivermek kolaydır ama onun kendi yapmasını beklemek sabır ister. Her çocuÄŸa aynı programı uygulamak kolaydır. Ama Montessori yönteminde her çocuÄŸun bireysel planı vardır. ÇocuÄŸu gözlemleyerek yapılacak planlar. Bu yüzden bunları baÅŸtan anlatır ve deneme süreci sonunda bizimde yetilebileceÄŸine inandığımız arkadaÅŸlarımızla yola çıkarız. Ä°ster yeni mezun, ister on yıllık öÄŸretmen olsun hiç bir ÅŸey bilmediÄŸini kabul edip eÄŸitime baÅŸlarız. Her öÄŸretmenin eÄŸitimi yaklaşık iki yıl sürer. Tabii ki bu sırada temel eÄŸitimi aldıktan sonra sınıflarda yardımcı öÄŸretmen olarak çalışıp teorik ve pratik eÄŸitimi aynı anda devam ettirirler.
MONTESSORÄ° EĞİTÄ°MÄ° VEREN ÖÄžRETMENLERÄ°N AYRI BÄ°R EĞİTÄ°ME TABÄ° TUTULUYOR MU?
Kesinlikle ayrı bir eÄŸitime tabii tutuluyor. Montessori öÄŸretmenliÄŸi bambaÅŸka bir iÅŸ. ÇocuÄŸa saygı duymayı içselleÅŸtirmek, onun geliÅŸimine göre hareket etmek çok ciddi bir eÄŸitim ister. Tabii ki materyalleri kullanmak ve bunu çocuÄŸa sunmak da çok ciddi bir eÄŸitim gerektiriyor. Mesela çocuÄŸa materyal sunarken çok az kelime kullanmak ve göz teması kurmak çok önemli. Her hareketi çok yavaÅŸ yapmak önemli. Klasik sistemde biz çocuÄŸa anlatırız. Kelimeler devrededir. Oysa çocuk ne dediÄŸimize deÄŸil ne yaptığımıza bakar. Çocuk 7 yaşına kadar somut öÄŸrenir. ÖÄŸretmenler ve tüm kadro sadece baÅŸlangıçta deÄŸil sürekli eÄŸitime tabii tutulur.
SINIFLARINIZ KAÇ KİŞİLÄ°K?
24-36 ay arası grup 18 kiÅŸilik gruplar halindedir, bu yaÅŸ grubunda her 6 çocuÄŸa bir eÄŸitmen düÅŸecek ÅŸekilde planlama yapılır. 36 ay üstü 20 kiÅŸilik gruplar halindedir. Burada de her 10 çocuÄŸa bir eÄŸitmen olacak ÅŸekilde planlama yapılır. Bunlar Montessori yönteminin yüz yıllık deneyim sonucunda doÄŸruluÄŸu, iÅŸlerliÄŸi ispatlanmış kurallarıdır.
ÖÄžRETMENLERÄ°NÄ°Z BRANÅž ÖÄžRETMENLERÄ° MÄ°?
Biz öÄŸretmenlerimize “Montessori rehberleri” deriz. Çünkü çocuÄŸun kendisi öÄŸrenir, biz öÄŸretmeyiz. Biz ona öÄŸrenmesi için uygun ortam hazırlar ve ona rehberlik yaparız. Montessori rehberlerimiz çocuk geliÅŸim eÄŸitimi almış kiÅŸilerden oluÅŸur. Ancak dünyada yıllardır bu yönteme duyulan hayranlık son yıllarda ülkemizde de artmaya baÅŸlayınca bir mühendis, bir tıp doktoru gibi çok alakasız gibi düÅŸündüÄŸümüz mesleklere sahip kiÅŸiler de bu eÄŸitimi almaya ve uygulamaya baÅŸladı. Maria Montessori’de bildiÄŸiniz gibi bir tıp doktoruydu. Åžu anda öÄŸretmenlerimiz çocuk geliÅŸimci ama yüreÄŸini koyan herkes Montessori rehberi olabilir.
Ayrıca, jimnastik, yoga, satranç, Ä°ngilizce derslerimize bu konuların branÅŸ öÄŸretmeni girer. Onlar da Montessori felsefesine uygun davranmak zorundadır. Temel felsefe eÄŸitimini alırlar.
SINFLARDA KAÇ ÖÄžRETMEN GÖREV YAPMAKTADIR?
24-36 ay arası grupta 3 öÄŸretmen vardır.
36 ay üstünde 2 öÄŸretmen vardır.
OKULUNUZ HANGÄ° YAÅž GRUBUNA HÄ°ZMET EDÄ°YOR?
( ) 0-2 YaÅŸ Grubu
(x) 2-3 YaÅŸ Oyun Grubu
(x ) 3-4 YaÅŸ Oyun Grubu
(x ) 4-6 YaÅŸ Okul Öncesi
( ) Ä°lköÄŸretim
( ) OrtaöÄŸretim
OKULUNUZDA BESLENMEDE AÅžAÄžIDAKÄ°LERDEN HANGÄ°SÄ° MEVCUT?
(x) Sabah Kahvaltı
(x) ÖÄŸle YemeÄŸi
(x) İkindi Kahvaltısı
( ) AkÅŸam YemeÄŸi
(x) Ara ÖÄŸünler ( taze ve kuru meyve her gün ara öÄŸün olarak tüketilir.)
OKULUNUZDA YEMEK HÄ°ZMETLERÄ°NDE HANGÄ°SÄ°NÄ° TERCÄ°H EDÄ°YORSUNUZ?
( ) Yemeği dışardan temin ediyoruz.
(x) Kendi mutfağımız var.
OKULUNUZUN SOSYAL, OKUL DIÅžI AKTÄ°VÄ°TELERÄ° VAR MI? NELERDÄ°R?
Ayda bir kez tiyatroya gidilir. Her ay iÅŸlenen projeye uygun gezi yapılacak mekan varsa proje odaklı gezi yapılır. ÖrneÄŸin mevsimleri iÅŸlerken meteoroloji bölge müdürlüÄŸüne ziyaret yapılır. Atatürk’ümüz konusu iÅŸlenirken Atatürk’ün evine ziyaret yapılır.
OKULUNUZDA HAVUZ VAR MI?
( ) Var ( x) Yok
BELÄ°RLÄ° GÜN VE HAFTALAR DAHÄ°LÄ°NDE ETKÄ°NLÄ°KLERÄ°NÄ°Z OLUYOR MU?
Evet. Çocuklarımız her özel günü, milli ve dini bayramlarımızı kutlarlar. Cumhuriyet Bayramı kutlaması her yıl demokrasi ne demek kavramını çocuÄŸa somut olarak göstermek için “seçim yapıp, oy vererek “ kutlanır. En küçüÄŸümüz bile oy kullanır. Sandığa atar. Bahçeye elma mı ekelim, armut mu, su tulumbası mı yapalım basketbol potası mı?.. gibi iki seçenek belirlenir. Çocukların önünde oylar sayılır. (her oy pusulası seçeceÄŸi ÅŸeye ait bir resimdir). Kazanan uygulanır.
ETKÄ°NLÄ°KLERÄ°NÄ°ZDE VELÄ° KATILIMI OLUYOR MU?
Velilerimizle ayda bir kez geliÅŸim seminerleri yaparız. Her yıl kahvaltı yaparız. Törenlerimize de velilerimiz uygun oldukları oran da katılıyor.
KÜÇÜK YAÅž GURUBU Ä°ÇÄ°N UYKU ODA DÜZENÄ°NÄ°Z VAR MI?
(x ) Evet ( ) Hayır
OKULUN GÜVENLİĞİ VAR MI?
( ) Evet ( ) Hayır
Güvenlik görevlisi yok. Güvenlik sistemleri var.
OKULUNUZ SAAT KAÇ ARALIÄžINDA AÇIK?
07:30 / 18:00
OKULUNUZ TAM GÜN MÜ YOKSA YARIM GÜNDE EĞİTÄ°M VAR MI?
( ) Tam Gün ( )Yarım Gün
36 ay altını yarımgün kabul ediyoruz. DiÄŸerleri tam gün.
OKULUNUZDA SAÄžLIK HÄ°ZMETLERÄ°NDE AÅžAÄžIDAKÄ°LERDEN HANGÄ°SÄ° MEVCUT?
(x ) Doktor Kontrolü (Her gün, gerek olan her durumda)
(x ) Psikolojik Danışmanlık(haftada üç gün)
OKULUNUZDA EĞİTSEL FAALİYETLERDEN HANGİSİ/HANGİLERİ MEVCUT?
(x) Yabancı Dil Eğitimi
(x) Yüzme(Mayıs,Haziran,Temmuz)
(x) Satranç
(x) Müzik
(x) Jimnastik
(x ) Drama
(x) Orf EÄŸitimi
( ) Bale
( ) Akil Ve Zeka Oyunlar
DiÄŸer …YOGA ………………………………., ………………………………………,…………………………………………….
OYUN GRUBUNUZ VAR MI?
( ) Evet ( X) Hayır
KARDEÅž OKULUNUZ VAR MI? (KÄ°TAP, KIYAFET, OYUNCAK VS. LERÄ° Ä°HTÄ°YACI OLAN OKULLARLA PAYLAÅžMA PROJESÄ°).
(x) Evet ( ) Hayır
OKULUN GÜNCEL BÄ°LGÄ°LERÄ°
Adres: Pınar Mh. 74065 Sk. No:9 SEYHAN/ADANA
Tel: 532 231 17 45
Web: http://www.ariakademi.com/
Facebook: https://www.facebook.com/ariakademimontessori/
Ä°nstagram: https://www.instagram.com/ariakademi/
GÖRSELLER
Yorum yap